Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKolu, Jaana
dc.contributor.authorLundén, Mona
dc.date.accessioned2017-08-27T14:27:21Z
dc.date.available2017-08-27T14:27:21Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55188
dc.description.abstractTämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia asenteita ja motivaatioita kuudes- ja seitsemäsluokkalaisilla on ruotsin kieltä ja sen opiskelua kohtaan ja onko luokka-asteiden oppilaiden välillä eroja. Ruotsin kielen opetus on uuden opetussuunnitelman (2014) mukaisesti aloitettu syksynä 2016, ja tarkoituksena on tutkia, onko opetuksen aikaistamisella vaikutusta oppilaiden asenteisiin ja motivaatioon. Tutkimusaineisto on kerätty kahdessa koulussa kyselylomakkeilla. Kyselylomake koostui yhteensä kahdestakymmenestäkahdesta asenteisiin ja motivaatioon liittyvästä kysymyksestä, joista viimeinen oli avoin kysymys. Tutkimukseen osallistui yksi luokkaryhmä kummaltakin luokka-asteelta. Oppilaat täyttivät kyselylomakkeen anonyymisti. Tutkimusaineisto on analysoitu kvantitatiivisesti laskemalla vastausten esiintymiskerrat ja vertaamalla luokka-asteilla esiintyneitä vastauksia toisiinsa. Painotus analyysissa on pidetty suljetuissa vastauksissa, mutta avoimet vastaukset tukevat suljettuja vastauksia. Tutkimustulos osoittaa, että tutkittavista ryhmistä kuudesluokkalaiset asennoituvat ja motivoituvat ruotsin kieltä ja sen opiskelua kohtaan positiivisemmin kuin seitsemäsluokkalaiset. Kuitenkin ruotsalaisia ja Ruotsia kohtaan asenteet ovat vastausten perusteella kummallakin luokka-asteella positiivisia. Suurimmat erot luokka-asteiden välillä olivat havaittavissa motivaatioon liittyvissä kysymyksissä, joissa seitsemäsluokkalaiset vastasivat valtaosin negatiivisesti verrattuna kuudesluokkalaisiin. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että tutkimukseen osallistuneista luokka-asteista kuudennella luokalla vallitsee positiivisemmat asenteet ja parempi motivaatio ruotsin kieltä ja sen opiskelua kohtaan kuin seitsemännellä luokalla.fi
dc.format.extent62
dc.language.isoswe
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherasenne
dc.subject.othermotivaatio
dc.subject.otherruotsin kieli
dc.subject.otherruotsin opiskelu
dc.subject.otherkuudesluokka
dc.subject.otherseitsemäsluokka
dc.subject.otherperusopetus
dc.subject.otherkyselytutkimus
dc.subject.otheryläaste
dc.subject.otherala-aste
dc.subject.otheropetussuunnitelma
dc.titleAttityder och motivation till svenska hos elever i årskurs 6 och 7
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201708273577
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.date.updated2017-08-27T14:27:21Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot