dc.description.abstract | Tämä tutkimus liittyy 2014 Opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) ja ammattikorkeakoulujen käynnistämään korkeakouludialogiin OKM:n, sosiaali- ja terveysministeriön, Valviran, ammattikorkeakoulujen ja sidosryhmien välillä. Jyväskylän
yliopiston terveystieteiden laitos teki OKM:n kanssa yhteistyössä tutkimukseen
perustuvan selvityksen kuntoutuksen osaamisesta (2014–15). Tutkimus liittyi
kuntoutusalan ammattikorkeakoulukoulutukseen, ja kuntoutusaloiksi oli
määritelty apuvälinetekniikka, fysioterapia, jalkaterapia, kuntoutuksen ohjaaja,
naprapatia, osteopatia ja toimintaterapia. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää
työelämän, opettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä kuntoutusalan koulutuksesta
sekä alakohtaisesti että alueellisesti.
Monikerroksinen ja monimetodinen tutkimusaineisto hankittiin 29.10.2014 -
17.2.2015 välisenä aikana ja se koostui 1) 30 virallisesta ja julkisesta
kuntoutusalan opetussuunnitelmasta (ops) ja näiden opintojaksokuvauksista, 2) 28
alueellisesta haastattelusta, jossa oli mukana 219 kuntoutusalan työntekijää,
opettajaa ja opiskelijaa ja 3) 82 kuntoutuksen asiantuntijapanelistin
näkemyksistä Delphi-menetelmää käyttäen. Tutkimusaineisto analysoitiin teksti- ja
haastatteluaineiston osalta temaattisen analyysin avulla (1614 sivua: ops 756, haastattelut 736, Delphi-kyselyn perustelut 122) ja Delphi-kyselyn määrällisen aineiston
osalta kuvailevia tilastomenetelmiä käyttäen.
Kuntoutusalan opetusta toteutetaan Suomessa 16 ammattikorkeakoulussa 30 eri
opetusohjelman mukaan. Kuntoutus oli opetussuunnitelmissa monialaista toimintaa, johon tarvittiin usean tieteenalan ja ammattialan tuntemusta. Ops:ien sisällöissä havaittiin eroja ja yhtäläisyyksiä. Määrälliset erot liittyivät mm.
tutkintojen ja niiden osatekijöiden (perusopinnot, ammattiopinnot, valinnaiset
opinnot, työharjoittelu, kansainvälisyysopinnot ja opinnäytetyö) laajuuksiin.
Laadulliset eroavaisuudet liittyivät mm. kuntoutusalojen tai ammattikorkeakoulujen erilaisiin painotuksiin (opetussuunnitelman opetusajatus, valinnaiset opinnot) tai sisältöön (toteuttamistapa/paikat). Kuntoutusalan yhtäläisyydet liittyivät
asiantuntijaviestintään työharjoittelun, yrittäjyysopintoihin, kehittämisen/tutkivan
toiminnan opintoihin, sekä innovaatio-, asiantuntijuus- ja johtamisopintoihin sekä
kuntoutuksen opintoihin (kuntoutus monialaisena osaamisena/yhteistoimintana).
Alueellisten ja alakohtaisten haastatteluaineistojen sisällönanalyysissa löydettiin
seitsemän merkityksellistä teemaa: Kuntoutuksen yhteinen tietoperusta, Yhteistyö
kuntoutuksessa, Eettisyys kuntoutuksessa, Yksilölliset osaamispolut, Eri koulutusammattien osaaminen, Kuntoutuksen alueellinen jakautuminen ja Kuntoutuksen
tulevaisuus. Kahden Delphi -asiantuntijakyselyaineistojen analyysien perusteella
4
kuntoutuksen osaaminen teemat muodostivat seitsemän väittämää: Kuntoutuksen
alan koulutus rakentuu niin, että siinä on mahdollisuus edetä, Laadukas kuntoutus vaatii korkeakoulutasoista osaamista, Kuntoutuksella on yhteinen tietoperusta
ja käsitteet, Kuntoutuksen yhteistoiminta on monikerroksellista, Kuntoutuksen
koulutuksessa ja työelämässä toimintayksikkönä on moniammatillinen ja -alainen
tiimi, Erikoistumiskoulutus avaa väylän toiseen kuntoutuksen alan tutkintoon,
Kuntoutuksen verkostomainen koulutus antaa mahdollisuudet tasavertaiselle kuntoutukselle. Nämä väittämien teemat nähtiin tärkeiksi niin nykyisessä kuin
tulevassakin kuntoutuksessa.
Kuntoutus osoittautui laaja-alaiseksi, monikerrokselliseksi ja eri tieteenalojen käsitteeksi, joka kytkeytyi ihmisen hyvinvointiin, työkykyyn ja arjessa toimimiseen.
Tutkimustuloksissa korostui tarve kuntoutuksen yhteiseen tieteelliseen
tietoperustaan, eettisyyteen, ammattien keskinäiseen yhteistyöhön ja alueellisen
tasa-arvon huomioimiseen ja kehittämiseen. Lisäksi kuntoutuksen koulutus nähtiin
merkittävänä tekijänä osaavan kuntoutushenkilöstön alueelliselle saatavuudelle ja
alueen työelämän kehittymiselle. Kuntoutus ja kuntoutuksen koulutus
nähtiin vaikuttavana ja merkittävänä toimintana myös tulevaisuudessa, vaikkakin
kuntoutuksen muutosten koettiin haastavan kuntoutuksen palvelujärjestelmän
ja kuntoutuksen koulutuksen. | |