Software as a service -pilvipalveluiden koetut riskit ja mahdollisuudet : myynnin näkökulma
Authors
Date
2017Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Pilvipalvelut ovat kasvattaneet suosiotaan voimakkaasti viime vuosina. Yritysten kes- kuudessa etenkin Software as a Service (SaaS) –pilvipalvelut ovat osoittautuneet erityisen kiinnostaviksi. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia suomalaisten yritysten kokemia riskejä ja mahdollisuuksia SaaS-pilvipalveluiden käyttöönotossa myyjän näkökulmasta. Tutkimuksessa pyrittiin myös kuvaamaan koetun asiantuntijuuden merkitystä asiakkaan kokemukseen SaaS-pilvipalveluiden riskeistä ja mahdollisuuksista. SaaS-pilvipalveluiden käyttöönoton koettuja riskejä ja mahdollisuuksia käsiteltiin Benlian & Hessin (2011) luoman teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Henkilökohtaisen myyntityön näkökulmasta tutkimuksessa hyödynnettiin Moncriefin & Marshallin (2005) luomaa teoreettista viitekehystä kehittyneistä myynninaskelmista. Koettua asiantuntijuutta tarkasteltiin tutkimuksessa esimerkiksi Shanteaun (1992) määrittelemien asiantuntijuuden ilmenemistä kuvaavien tekijöiden pohjalta.
Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Tutkimusta varten haasta- teltiin yrityksen X myyntihenkilöstöä. Haastatteluihin osallistui yhteensä 4 henkilöä. Haastatteluissa haastateltavat kertoivat omia kokemuksiaan henkilökohtaisessa myynti- työssä kohtaamistaan asiakkaiden kokemista SaaS-pilvipalveluiden käyttöönoton ris- keistä, mahdollisuuksista ja asiantuntijuuden vaikutuksista havaittuihin riski- ja mahdollisuustyyppeihin.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että SaaS-pilvipalveluiden käyttöönotto nähdään nykypäivänä yrityksissä huomattavasti vähemmän riskisenä kuin aiemmin. Koetut riskit ovat nykypäivänä spesifejä, kuten turvallisuusriski. Mahdollisuuksia ja etuja SaaS-pilvipalveluissa nähdään runsaasti. SaaS-pilvipalveluita pidetään osana nykyaikaisen yrityksen strategiaa. Henkilökohtainen myyntityö nousee suureen rooliin asiakkaiden harkitessa SaaS-pilvipalveluiden käyttöönottoa ja punnitessa SaaS-pilvipalveluihin liittyviä riskejä ja mahdollisuuksia. Asiantuntijuus tuo henkilökohtaiseen myyntityöhön osa-alueen, minkä avulla voidaan vaikuttaa asiakkaan kokemukseen riskeistä ja mahdollisuuksista ja täten edesauttaa henkilökohtaisen myyntityön onnistumista.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
ERP SaaS-pilvipalveluiden mahdollisuudet pk-yrityksille
Petäjäaho, Miika (2023)Perinteiset toiminnanohjausjärjestelmät (ERP) siirtyvät jatkuvasti yhä enemmän kohti Software as a Service (SaaS) pilvipalvelumallia. Tutkielmassa käsiteltiin kyseisen kasvavan ilmiön luomia mahdollisuuksia pienille sekä ... -
Pilvipalveluiden tietoturva : yrityksen näkökulma
Reponen, Teemu (2018)Tässä tutkielmassa tutkitaan pilvipalveluiden tietoturvallisuutta yritysten näkökulmasta. Erityisesti tarkastelussa on se kuinka tietoturvaa sekä luottamusta voidaan parantaa. Tässä kontekstissa tietoturvalla viitataan ... -
Jatkuvuuden hallinnan kehittäminen : pienten yritysten näkökulma ja pilvipalveluiden erityispiirteet
Jaakkola, Anssi (2024)Jatkuvuuden hallinta ja varautuminen ovat nousseet yhteiskunnalliseen keskusteluun viime vuosina. Aiheen ajankohtaisuudesta huolimatta jatkuvuuden hallintaa on tutkittu vain vähän pienten yritysten näkökulmasta. Samanaikaisesti ... -
Software as a Service -ohjelmistot pienissä ja keskisuurissa yrityksissä
Kärkkäinen, Juho (2023)Tämä kandidaatintutkielma käsittelee Software as a Service -ohjelmistoja eli pilviohjelmistoja pienten ja keskisuurten yritysten näkökulmasta. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa käsitellään ... -
Examining business models of Software-as-a-Service companies
Luoma, Eetu (University of Jyväskylä, 2013)