Software as a service -pilvipalveluiden koetut riskit ja mahdollisuudet : myynnin näkökulma
Authors
Date
2017Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Pilvipalvelut ovat kasvattaneet suosiotaan voimakkaasti viime vuosina. Yritysten kes- kuudessa etenkin Software as a Service (SaaS) –pilvipalvelut ovat osoittautuneet erityisen kiinnostaviksi. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia suomalaisten yritysten kokemia riskejä ja mahdollisuuksia SaaS-pilvipalveluiden käyttöönotossa myyjän näkökulmasta. Tutkimuksessa pyrittiin myös kuvaamaan koetun asiantuntijuuden merkitystä asiakkaan kokemukseen SaaS-pilvipalveluiden riskeistä ja mahdollisuuksista. SaaS-pilvipalveluiden käyttöönoton koettuja riskejä ja mahdollisuuksia käsiteltiin Benlian & Hessin (2011) luoman teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Henkilökohtaisen myyntityön näkökulmasta tutkimuksessa hyödynnettiin Moncriefin & Marshallin (2005) luomaa teoreettista viitekehystä kehittyneistä myynninaskelmista. Koettua asiantuntijuutta tarkasteltiin tutkimuksessa esimerkiksi Shanteaun (1992) määrittelemien asiantuntijuuden ilmenemistä kuvaavien tekijöiden pohjalta.
Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Tutkimusta varten haasta- teltiin yrityksen X myyntihenkilöstöä. Haastatteluihin osallistui yhteensä 4 henkilöä. Haastatteluissa haastateltavat kertoivat omia kokemuksiaan henkilökohtaisessa myynti- työssä kohtaamistaan asiakkaiden kokemista SaaS-pilvipalveluiden käyttöönoton ris- keistä, mahdollisuuksista ja asiantuntijuuden vaikutuksista havaittuihin riski- ja mahdollisuustyyppeihin.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että SaaS-pilvipalveluiden käyttöönotto nähdään nykypäivänä yrityksissä huomattavasti vähemmän riskisenä kuin aiemmin. Koetut riskit ovat nykypäivänä spesifejä, kuten turvallisuusriski. Mahdollisuuksia ja etuja SaaS-pilvipalveluissa nähdään runsaasti. SaaS-pilvipalveluita pidetään osana nykyaikaisen yrityksen strategiaa. Henkilökohtainen myyntityö nousee suureen rooliin asiakkaiden harkitessa SaaS-pilvipalveluiden käyttöönottoa ja punnitessa SaaS-pilvipalveluihin liittyviä riskejä ja mahdollisuuksia. Asiantuntijuus tuo henkilökohtaiseen myyntityöhön osa-alueen, minkä avulla voidaan vaikuttaa asiakkaan kokemukseen riskeistä ja mahdollisuuksista ja täten edesauttaa henkilökohtaisen myyntityön onnistumista.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24542]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
SaaS-myynnin mallit B2B-liiketoiminnassa
Seppänen, Santtu (2021)Tutkielmassa käsitellään Software-as-a-Service (SaaS) -liiketoimintaa sekä perehdytään tutkittuihin SaaS-myynnin malleihin. SaaS-tuotteet ja SaaS-liiketoimintamalli on suhteellisen uusi markkina, joka nähdään todella ... -
Pilvipalveluiden tietoturva : yrityksen näkökulma
Reponen, Teemu (2018)Tässä tutkielmassa tutkitaan pilvipalveluiden tietoturvallisuutta yritysten näkökulmasta. Erityisesti tarkastelussa on se kuinka tietoturvaa sekä luottamusta voidaan parantaa. Tässä kontekstissa tietoturvalla viitataan ... -
A valued partner or a mere support function : the role of marketing in Software-as-a-Service SMEs
Pakarinen, Riikka (2017)Ohjelmistoala on läpikäynyt valtavia muutoksia 2000-luvulla uusien teknologisten innovaatioiden syntyessä ja levitessä kiihtyvällä tahdilla. Pilvipalvelu on yksi tunnetuimmista innovaatioista ja kuvaa internetissä tapahtuvaa ... -
Development of Software as a Service costing in a case company
Erkkilä, Lauri (2018)The growing popularity of the Software as a Service (SaaS) model has led to innovative on-demand solutions within the IT domain. However, the model has also resulted in the emergence of various accounting problems, for ... -
Agile logic for SaaS implementation : Capitalizing on marketing automation software in a start-up
Mero, Joel; Leinonen, Miira; Makkonen, Hannu; Karjaluoto, Heikki (Elsevier, 2022)The emergence of Software-as-a-Service (SaaS) has facilitated agile technology implementation that focuses on iterative adaptations via learning by doing rather than the realization of a predesigned implementation plan. ...