University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Software as a service -pilvipalveluiden koetut riskit ja mahdollisuudet : myynnin näkökulma

Icon
687.1 Kb

Authors
Taskinen, Jaakko
Date
2017
Discipline
MarkkinointiMarketing
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Pilvipalvelut ovat kasvattaneet suosiotaan voimakkaasti viime vuosina. Yritysten kes- kuudessa etenkin Software as a Service (SaaS) –pilvipalvelut ovat osoittautuneet erityisen kiinnostaviksi. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia suomalaisten yritysten kokemia riskejä ja mahdollisuuksia SaaS-pilvipalveluiden käyttöönotossa myyjän näkökulmasta. Tutkimuksessa pyrittiin myös kuvaamaan koetun asiantuntijuuden merkitystä asiakkaan kokemukseen SaaS-pilvipalveluiden riskeistä ja mahdollisuuksista. SaaS-pilvipalveluiden käyttöönoton koettuja riskejä ja mahdollisuuksia käsiteltiin Benlian & Hessin (2011) luoman teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Henkilökohtaisen myyntityön näkökulmasta tutkimuksessa hyödynnettiin Moncriefin & Marshallin (2005) luomaa teoreettista viitekehystä kehittyneistä myynninaskelmista. Koettua asiantuntijuutta tarkasteltiin tutkimuksessa esimerkiksi Shanteaun (1992) määrittelemien asiantuntijuuden ilmenemistä kuvaavien tekijöiden pohjalta. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Tutkimusta varten haasta- teltiin yrityksen X myyntihenkilöstöä. Haastatteluihin osallistui yhteensä 4 henkilöä. Haastatteluissa haastateltavat kertoivat omia kokemuksiaan henkilökohtaisessa myynti- työssä kohtaamistaan asiakkaiden kokemista SaaS-pilvipalveluiden käyttöönoton ris- keistä, mahdollisuuksista ja asiantuntijuuden vaikutuksista havaittuihin riski- ja mahdollisuustyyppeihin. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että SaaS-pilvipalveluiden käyttöönotto nähdään nykypäivänä yrityksissä huomattavasti vähemmän riskisenä kuin aiemmin. Koetut riskit ovat nykypäivänä spesifejä, kuten turvallisuusriski. Mahdollisuuksia ja etuja SaaS-pilvipalveluissa nähdään runsaasti. SaaS-pilvipalveluita pidetään osana nykyaikaisen yrityksen strategiaa. Henkilökohtainen myyntityö nousee suureen rooliin asiakkaiden harkitessa SaaS-pilvipalveluiden käyttöönottoa ja punnitessa SaaS-pilvipalveluihin liittyviä riskejä ja mahdollisuuksia. Asiantuntijuus tuo henkilökohtaiseen myyntityöhön osa-alueen, minkä avulla voidaan vaikuttaa asiakkaan kokemukseen riskeistä ja mahdollisuuksista ja täten edesauttaa henkilökohtaisen myyntityön onnistumista. ...
Keywords
Software as a Service Teemahaastattelu pilvipalvelut myyntityö asiantuntijuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201708073431

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • SaaS-myynnin mallit B2B-liiketoiminnassa 

    Seppänen, Santtu (2021)
    Tutkielmassa käsitellään Software-as-a-Service (SaaS) -liiketoimintaa sekä perehdytään tutkittuihin SaaS-myynnin malleihin. SaaS-tuotteet ja SaaS-liiketoimintamalli on suhteellisen uusi markkina, joka nähdään todella ...
  • Pilvipalveluiden tietoturva : yrityksen näkökulma 

    Reponen, Teemu (2018)
    Tässä tutkielmassa tutkitaan pilvipalveluiden tietoturvallisuutta yritysten näkökulmasta. Erityisesti tarkastelussa on se kuinka tietoturvaa sekä luottamusta voidaan parantaa. Tässä kontekstissa tietoturvalla viitataan ...
  • A valued partner or a mere support function : the role of marketing in Software-as-a-Service SMEs 

    Pakarinen, Riikka (2017)
    Ohjelmistoala on läpikäynyt valtavia muutoksia 2000-luvulla uusien teknologisten innovaatioiden syntyessä ja levitessä kiihtyvällä tahdilla. Pilvipalvelu on yksi tunnetuimmista innovaatioista ja kuvaa internetissä tapahtuvaa ...
  • Development of Software as a Service costing in a case company 

    Erkkilä, Lauri (2018)
    The growing popularity of the Software as a Service (SaaS) model has led to innovative on-demand solutions within the IT domain. However, the model has also resulted in the emergence of various accounting problems, for ...
  • Agile logic for SaaS implementation : Capitalizing on marketing automation software in a start-up 

    Mero, Joel; Leinonen, Miira; Makkonen, Hannu; Karjaluoto, Heikki (Elsevier, 2022)
    The emergence of Software-as-a-Service (SaaS) has facilitated agile technology implementation that focuses on iterative adaptations via learning by doing rather than the realization of a predesigned implementation plan. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre