Leirille kouluun? : luokanopettajien ja leirikoulun ohjaajien kokemuksia leirikoulun kasvatuksellisesta merkityksestä oppilaille
Päivämäärä
2017Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, millaisia kasvatuksellisia merkityksiä
Nuorisokeskus Villa Elban seikkailukasvatukseen pohjautuvilla leirikouluilla voi
olla koululuokalle. Tutkimuksen teoriaosassa selvitämme, miten
seikkailukasvatus voisi tukea kouluopetusta. Esittelemme seikkailukasvatuksen
ja sen mahdolliset hyödyt sekä peruskoulun opetusta ohjaavan uuden
valtakunnallisen peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden opetukselle
asettamia vaatimuksia, joihin on mahdollista pyrkiä seikkailukasvatuksen keinoin,
sekä nuorisokeskusten leirikoulujen toimintaa ohjaavan
nuorisokeskuspedagogiikan ja seikkailukasvatuksen osuuden siinä.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla leirikouluun osallistuneita opettajia ja
ohjaajia merkityksistä, joita he kokevat leirikoululla olevan koululuokalle.
Tutkimuksen aineisto koostuu kahden opettajan ja kahden leirikoulun ohjaajan
haastatteluista.
Analyysi on fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimustulosten mukaan
leirikoulun kasvatuksellisia merkityksiä koululuokalle ovat ryhmäytyminen ja
suhteiden lähentyminen myös omaan opettajaan ja jopa leirikoulun ohjaajiin
osallisuuden ansiosta. Koettiin, että opettajan osallisuus leirikoulussa välittää
oppilaille tunteen opettajan aidosta välittämisestä. Tämän koettiin lisäävän
oppilaiden luottamusta opettajaan ja vähentävän heidän haluaan vastustaa
opettajan auktoriteettia. Osallisuuden koettiin auttavan opettajaa tuntemaan ja
ymmärtämään oppilaitaan paremmin. Leirikoulu koettiin siis hyödylliseksi
oppilaiden keskinäisille suhteille sekä opettajan ja oppilaiden väliselle suhteelle.
Koettiin, että tämän lisäksi leirikoulua voitaisiin nykyistä enemmän hyödyntää
myös oppiaineiden sisältöjen opettamisessa, vaikka leirikoulu onkin ajallisesti
lyhyt.
...
Muu nimeke
Luokanopettajien ja leirikoulun ohjaajien kokemuksia leirikoulun kasvatuksellisesta merkityksestä oppilailleAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Leirikoulu lasten silmin : lasten kokemuksia leirikoulusta Norjassa
Lipponen, Janne; Paavola, Kimmo (1997) -
Luokanopettajien käsityksiä kasvatuskoiran merkityksestä oppilaille
Sihvonen, Anniina (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kasvatuskoiran merkityksiä alakoulun yleisopetuksen oppilaille. Merkityksiä lähdin pohtimaan luokanopettajien käsitysten kautta. Tutkimuksen taustalla vaikuttaa kasvatuskoiran yleistyvä ... -
Halti-projekti 2004 : elämyksiä ja kokemuksia erävaelluksella
Himanen, Juha; Iivanainen, Mikko (2005) -
Opinto-ohjaajien kokemuksia lukioiden yhdistämisen vaikutuksista heidän työhönsä
Hytinkoski, Satu (2017)Tutkimukseni aihe on opinto-ohjaajien kokemukset erään keskisuuren suomalaisen kaupungin lukioiden yhdistämisestä. Haluan selvittää, miten opinto-ohjaajat ovat kokeneet yhdistämisen ja sen vaikutukset työhönsä. Toivon työni ... -
Kokemuksia eettisesti haastavista ohjaustilanteista kansanopistojen ohjaajien kertomana
Pyörälä, Virpi; Savola, Katri (2018)Tässä tutkimuksessa olimme kiinnostuneista siitä, kuinka tutkittavat kuvasivat kokemuksiaan eettisesti haastavista ohjaustilanteista ja millä tavoin he hahmottivat eettistä toimintaansa näissä tilanteissa. Tarkoituksemme ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.