Kokemuksia eettisesti haastavista ohjaustilanteista kansanopistojen ohjaajien kertomana
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkimuksessa olimme kiinnostuneista siitä, kuinka tutkittavat kuvasivat
kokemuksiaan eettisesti haastavista ohjaustilanteista ja millä tavoin he hahmottivat
eettistä toimintaansa näissä tilanteissa. Tarkoituksemme oli selvittää ohjaustyötä
tekevien pohdintoja eettisyydestä ja tuoda näkyväksi toimintatapoja, jotka
edistävät tai estävät eettisesti haastavissa ohjaustilanteissa toimimista.
Käsillä oleva pro gradu -tutkielma on laadullinen, fenomenologinen ja avoimeen
teemahaastatteluun perustuva tutkimus. Fenomenologia mahdollistaa keskittymisen
haastateltavien omiin kokemuksiin, elämysmaailmaan ja heidän tuottamiin
määritelmiin tutkittavasta ilmiöstä. Keskeistä olivat haastateltavien kuvaukset
kokemuksistaan eettisesti haastavien ohjaustilanteiden eteenpäin viemistä
edistävistä ja estävistä toimintavoista. Haastatellut olivat ihmisiä, joilla oli
omakohtaista kokemusta tutkittavasta ilmiöstä. Haastattelut toteutettiin haastateltavien
itse määrittelemässä ympäristössä, heidän työpaikoillaan.
Eettisesti haastavissa ohjaustilanteissa toimimista edisti tämän tutkimuksen
mukaan ohjaustyön perustan selvittäminen itselle, opiskelijan yksilöllisyyden
kunnioittaminen, työyhteisön ja kollegoiden tuki ja oman arvopohjan tunnistaminen.
Ohjattavaan liittyvät pulmat, etenkin mielenterveyden ja elämänhallinnan
haasteiden näkyminen, estivät eettisesti haastavien ohjaustilanteiden eteenpäin
viemistä.
Ohjauskoulutuksen sisällön merkitys ohjaajan työn selkärankana näyttäytyi
erittäin merkitsevänä kokonaisuutena ohjaajan oman arvopohjan, inhimillisyyden
ja moraalisten valintojen tunnistamisen perustana. Empatiakyky auttoi
ohjaajaa ymmärtämään tunnetasolla ohjattavan maailmaa ja pääsemään aidosti
ohjattavan sanoman taakse – tunnetasolle.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29560]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opinto-ohjaajien kokemuksia lukioiden yhdistämisen vaikutuksista heidän työhönsä
Hytinkoski, Satu (2017)Tutkimukseni aihe on opinto-ohjaajien kokemukset erään keskisuuren suomalaisen kaupungin lukioiden yhdistämisestä. Haluan selvittää, miten opinto-ohjaajat ovat kokeneet yhdistämisen ja sen vaikutukset työhönsä. Toivon työni ... -
"Tää eettisyys on jo niinku opon työn ytimessä" : opinto-ohjaajien käsityksiä ohjaustyön eettisistä ristiriidoista
Jaakonaho, Kaisa; Manninen, Merja (2019)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä erilaisista tavoista, joilla opinto-ohjaajat käsittävät ohjaustyön eettiset ristiriidat ja miten he ovat niitä ratkaisseet. Tuomalla esille käsityksiä haluamme nostaa ... -
“Ohjaaja on kuin luotsi, joka tukee ja ohjaa läpi karikkojen” : eettiset perusperiaatteet opinto-ohjaajien näkökulmasta
Raappana, Essi; Sariola, Elina (2021)Pro gradu –tutkielmamme tarkoituksena on selvittää, millaisia eettisiä perusperiaatteita opinto-ohjaajilla on ohjaamassa heidän työskentelyään ja miten nämä perusperiaatteet näkyvät ohjaajien käytännön työssä. Tutkimus ... -
Ohjaajien näkemyksiä verkkoyhteisöpalvelujen eettisestä käytöstä
Kettunen, Jaana (ELO-ryhmä; Työ- ja elinkeinoministeriö; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2020) -
Erityisluokanopettajien kokemuksia kiinnipitoon johtavasta haastavasta käyttäytymisestä
Raittila, Viljamaria (2019)Kiinnipito ja haastava käyttäytyminen erityisopetuksen kontekstissa ovat ilmiöitä, jotka näyttävät olevan tiiviissä yhteydessä toisiinsa. Haastava käyttäytyminen on yleensä kiinnipidon syy. Tutkimuksen tavoitteena oli ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.