Show simple item record

dc.contributor.advisorIsosomppi, Leena
dc.contributor.authorCortés, Minna
dc.contributor.authorOksalahti, Tuuli
dc.date.accessioned2017-07-28T11:48:46Z
dc.date.available2017-07-28T11:48:46Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1718023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54948
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoitus on selvittää, millaisia kasvatuksellisia merkityksiä Nuorisokeskus Villa Elban seikkailukasvatukseen pohjautuvilla leirikouluilla voi olla koululuokalle. Tutkimuksen teoriaosassa selvitämme, miten seikkailukasvatus voisi tukea kouluopetusta. Esittelemme seikkailukasvatuksen ja sen mahdolliset hyödyt sekä peruskoulun opetusta ohjaavan uuden valtakunnallisen peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden opetukselle asettamia vaatimuksia, joihin on mahdollista pyrkiä seikkailukasvatuksen keinoin, sekä nuorisokeskusten leirikoulujen toimintaa ohjaavan nuorisokeskuspedagogiikan ja seikkailukasvatuksen osuuden siinä. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla leirikouluun osallistuneita opettajia ja ohjaajia merkityksistä, joita he kokevat leirikoululla olevan koululuokalle. Tutkimuksen aineisto koostuu kahden opettajan ja kahden leirikoulun ohjaajan haastatteluista. Analyysi on fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimustulosten mukaan leirikoulun kasvatuksellisia merkityksiä koululuokalle ovat ryhmäytyminen ja suhteiden lähentyminen myös omaan opettajaan ja jopa leirikoulun ohjaajiin osallisuuden ansiosta. Koettiin, että opettajan osallisuus leirikoulussa välittää oppilaille tunteen opettajan aidosta välittämisestä. Tämän koettiin lisäävän oppilaiden luottamusta opettajaan ja vähentävän heidän haluaan vastustaa opettajan auktoriteettia. Osallisuuden koettiin auttavan opettajaa tuntemaan ja ymmärtämään oppilaitaan paremmin. Leirikoulu koettiin siis hyödylliseksi oppilaiden keskinäisille suhteille sekä opettajan ja oppilaiden väliselle suhteelle. Koettiin, että tämän lisäksi leirikoulua voitaisiin nykyistä enemmän hyödyntää myös oppiaineiden sisältöjen opettamisessa, vaikka leirikoulu onkin ajallisesti lyhyt.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (73 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherleirikoulu
dc.subject.otherkokemus
dc.subject.otherseikkailukasvatus
dc.subject.otherfenomenologia
dc.subject.otherhermeneutiikka
dc.titleLeirille kouluun? : luokanopettajien ja leirikoulun ohjaajien kokemuksia leirikoulun kasvatuksellisesta merkityksestä oppilaille
dc.title.alternativeLuokanopettajien ja leirikoulun ohjaajien kokemuksia leirikoulun kasvatuksellisesta merkityksestä oppilaille
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201707283374
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.subject.methodFenomenologis-hermeneuttinen tutkimus
dc.date.updated2017-07-28T11:48:46Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokoulukasvatus
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysoseikkailukasvatus
dc.subject.ysoleirikoulu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record