dc.contributor.advisor | Isosomppi, Leena | |
dc.contributor.author | Cortés, Minna | |
dc.contributor.author | Oksalahti, Tuuli | |
dc.date.accessioned | 2017-07-28T11:48:46Z | |
dc.date.available | 2017-07-28T11:48:46Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1718023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54948 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, millaisia kasvatuksellisia merkityksiä
Nuorisokeskus Villa Elban seikkailukasvatukseen pohjautuvilla leirikouluilla voi
olla koululuokalle. Tutkimuksen teoriaosassa selvitämme, miten
seikkailukasvatus voisi tukea kouluopetusta. Esittelemme seikkailukasvatuksen
ja sen mahdolliset hyödyt sekä peruskoulun opetusta ohjaavan uuden
valtakunnallisen peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden opetukselle
asettamia vaatimuksia, joihin on mahdollista pyrkiä seikkailukasvatuksen keinoin,
sekä nuorisokeskusten leirikoulujen toimintaa ohjaavan
nuorisokeskuspedagogiikan ja seikkailukasvatuksen osuuden siinä.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla leirikouluun osallistuneita opettajia ja
ohjaajia merkityksistä, joita he kokevat leirikoululla olevan koululuokalle.
Tutkimuksen aineisto koostuu kahden opettajan ja kahden leirikoulun ohjaajan
haastatteluista.
Analyysi on fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimustulosten mukaan
leirikoulun kasvatuksellisia merkityksiä koululuokalle ovat ryhmäytyminen ja
suhteiden lähentyminen myös omaan opettajaan ja jopa leirikoulun ohjaajiin
osallisuuden ansiosta. Koettiin, että opettajan osallisuus leirikoulussa välittää
oppilaille tunteen opettajan aidosta välittämisestä. Tämän koettiin lisäävän
oppilaiden luottamusta opettajaan ja vähentävän heidän haluaan vastustaa
opettajan auktoriteettia. Osallisuuden koettiin auttavan opettajaa tuntemaan ja
ymmärtämään oppilaitaan paremmin. Leirikoulu koettiin siis hyödylliseksi
oppilaiden keskinäisille suhteille sekä opettajan ja oppilaiden väliselle suhteelle.
Koettiin, että tämän lisäksi leirikoulua voitaisiin nykyistä enemmän hyödyntää
myös oppiaineiden sisältöjen opettamisessa, vaikka leirikoulu onkin ajallisesti
lyhyt. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (73 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | leirikoulu | |
dc.subject.other | kokemus | |
dc.subject.other | seikkailukasvatus | |
dc.subject.other | fenomenologia | |
dc.subject.other | hermeneutiikka | |
dc.title | Leirille kouluun? : luokanopettajien ja leirikoulun ohjaajien kokemuksia leirikoulun kasvatuksellisesta merkityksestä oppilaille | |
dc.title.alternative | Luokanopettajien ja leirikoulun ohjaajien kokemuksia leirikoulun kasvatuksellisesta merkityksestä oppilaille | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201707283374 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.subject.method | Fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus | |
dc.date.updated | 2017-07-28T11:48:46Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | koulukasvatus | |
dc.subject.yso | opetusmenetelmät | |
dc.subject.yso | seikkailukasvatus | |
dc.subject.yso | leirikoulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |