Sankarikuluttaja supermarketissa : nuorten poliittinen kuluttajuus osana demokratian murrosta ja yksilöllistyvän vaikuttamisen ihannetta
Tutkielma käsittelee kuluttamista nuorten politiikan teon välineenä. Näkökulmana tutkielmassa on kuluttaminen osana yksilöllistyvää politiikkaa ja demokratian murrosta edustuksellisuudesta kohti yksilöiden toimijuuden ja vastuullisuuden korostusta.
Tarkoituksena on selvittää, keitä poliittisesti kuluttavat nuoret ovat. Onko pettymys muun
politiikan toimivuuteen ja vaikuttavuuteen syynä haluun vaikuttaa omakohtaisesti, vai
ovatko poliittisesti kuluttavat nuoret ikätovereitaan aktiivisempia politiikan tuntijoita ja tekijöitä. Keskeinen kysymys onkin, korvaako vai täydentääkö kasvussa oleva poliittinen kuluttajuus institutionaalisia vaikuttamisen keinoja kuten äänestämistä ja puoluepolitiikassa toimimista.
Tutkimuksen aineistona on käytetty vuoden 2013 nuorisobarometriä, jonka perusjoukko on
15–29 vuotiaat nuoret. Tutkielmaa varten aineisto rajattiin käsittelemään tutkimushetkellä
yli 19 vuotiaita, jotta esimerkiksi äänestysaktiivisuutta käsittelevät kysymykset olisivat
relevantteja. Tutkimusmenetelmänä käytettiin regressioanalyysiä, joka toteutettiin hierrarkkisella mallilla.
Tutkimustulokset osoittavat, ettei poliittinen kulutus ensisijaisesti ole muuhun politiikkaan epäluuloisesti suhtautuvien vaikutustapa. Poliittinen kuluttaminen on pikemminkin muuta vaikuttamista täydentävää, kuin sitä korvaavaa toimintaa. Naiset ovat poliittisina kuluttajina hieman miehiä aktiivisempia ja suurin yksittäinen poliittista kuluttajuutta aineistossa
selittävä tekijä on yksilön suhde yleisiin eettisen kulutuksen piiriin kuuluviin arvokysymyksiin koskien esimerkiksi ympäristöä ja ihmisten tasa-arvoisuutta. Mahdollinen selitys tälle, on käytettävissä olevien kulutusmahdollisuuksien kirjo. Sekä erilaiset sertifioinnit että kampanjat keskittyvät lähinnä ympäristökysymyksiin ja ihmisoikeuksiin.
...
Alternative title
Nuorten poliittinen kuluttajuus osana demokratian murrosta ja yksilöllistyvän vaikuttamisen ihannettaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29082]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Eettinen kulutus asenteena ja tekoina
Keränen, Minna (2014)Tutkielma selvitetään eettisen kulutuksen yleisyyttä ja demografisten taustamuuttujien yhteyttä kulutusasenteisiin sekä toteutuneisiin kulutustekoihin. Lisäksi tarkastellaan sitä, millaiset toiminnan tavat ovat yhteydessä ... -
Vastuullisia asenteita ja valintoja : suomalaisten kuluttajien ekologisesti ja sosiaalisesti kestävien kulutusvalintojen tarkastelua
Saha, Elina (2017)Tutkielmassa tarkastellaan suomalaisten vastuullista kuluttamista, jossa huomiota kiinnitetään kulutustottumusten eettisiin ja ekologisiin vaikutuksiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ovatko suomalaisten vastuulliset ... -
Vastuullinen kuluttaminen : kestävyyden rooli nuorten kuluttajien kulutuskäyttäytymisessä
Lahti, Vilma (2021)Tässä pro gradu -tutkielmassa käsitellään kestävyyden roolia nuorten kuluttajien kulutuskäyttäytymisessä. Aihepiiri on rajattu vastuullisuuden osalta kestävyyteen, koska sitä on käsitelty marginaalisesti aiemmissa ... -
Fomo-kuluttaminen nuorten kuluttajien keskuudessa sosiaalisen median kontekstissa
Hakkarainen, Lotta (2023)’Fear of missing out’ eli ‘fomo’ on tunnettu ilmiö erityisesti nuorten keskuudessa. Merkittävä fomo-käsitteeseen liittyvä tekijä on sosiaalinen media, joka on myös merkittävä markkinointikanava, jossa tavoitetaan erityisesti ... -
Nuorten näkemys Euroopasta nyt ja lähitulevaisuudessa : kansainvälisen ICCS 2016 -tutkimuksen Eurooppa-arviointi
Mehtäläinen, Jouko; Niilo-Rämä, Mikko; Nissinen, Virva (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2017)