Eettinen kulutus asenteena ja tekoina
Tutkielma selvitetään eettisen kulutuksen yleisyyttä ja demografisten taustamuuttujien
yhteyttä kulutusasenteisiin sekä toteutuneisiin kulutustekoihin. Lisäksi tarkastellaan sitä,
millaiset toiminnan tavat ovat yhteydessä eettiseen asenneulottuvuuteen, ja voidaanko
eettisiä kulutuspäätöksiä ennustaa.
Tutkimus on sekundäärianalyysi Kesko 2008-aineistosta. Tutkimus on luonteeltaan
kvantitatiivinen, ja aineiston analyysissa on käytetty SPSS-ohjelmaa.
Analyysimenetelminä on käytetty faktorianalyysia, varianssianalyysia,
korrelaatiokertoimia ja logistista regressioanalyysia.
Tutkimuksen tuloksena todetaan, että hieman yli puolet kuluttajista kuuluu ryhmään, joka
omaa eettisen kulutusasenteen ja toteuttaa sitä ostopäätöksissään (positiivinen ostaminen)
keskimääräistä useammin. Eettinen kulutus on tyypillisintä naisille, vanhempiin ikäryhmiin
kuuluville, korkeasti koulutetuille, hyvässä asemassa työmarkkinoilla oleville, samassa
taloudessa toisen aikuisen kanssa asuville suomalaisille. Eettiseen asenneulottuvuuteen
olivat yhteydessä positiivinen ostaminen, boikotointi ja autoiluun ja energiaan liittyvä
kulutusulottuvuus. Positiivista ostamista ennustava regressiomalli selittää 34,6 – 46,1 %
selitettävän muuttujan vaihtelusta, ja positiivista ostamista ennustaviksi muuttujiksi
osoittautuivat naissukupuoli sekä eettinen kulutusasenne. Tulos noudattaa
konsistenssiteoriaa, jonka mukaan asenne lisää todennäköisyyttä asenteenmukaiseen
käyttäytymiseen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29509]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Eettinen kuluttaminen kulutuskulttuurissa
Pecoraro, Maria (University of Jyväskylä, 2016)The aim of this dissertation is to contribute to our knowledge and understanding of the various meanings of ethical consumption constructed in consumer culture, especially from consumers’ viewpoint. This doctoral thesis ... -
Ympäristösosiologia
Valkonen, Jarno (Jyväskylän yliopisto, 2016) -
Vastuullisia asenteita ja valintoja : suomalaisten kuluttajien ekologisesti ja sosiaalisesti kestävien kulutusvalintojen tarkastelua
Saha, Elina (2017)Tutkielmassa tarkastellaan suomalaisten vastuullista kuluttamista, jossa huomiota kiinnitetään kulutustottumusten eettisiin ja ekologisiin vaikutuksiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ovatko suomalaisten vastuulliset ... -
The brighter side of materialism : Managing impressions on social media for higher social capital
Tuominen, Jesse; Rantala, Eero; Reinikainen, Hanna; Luoma-aho, Vilma; Wilska, Terhi-Anna (Elsevier BV, 2022)Individuals adjust their behavior on social media to varying extent, and commonly in their idealized way. Most studies have focused on the problems associated with materialism and social media use, yet their potential ... -
Johdatus eheyttävään kulutukseen
Mäkelä, Pekka (Atena, 2013)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.