Vastuullisia asenteita ja valintoja : suomalaisten kuluttajien ekologisesti ja sosiaalisesti kestävien kulutusvalintojen tarkastelua
Tutkielmassa tarkastellaan suomalaisten vastuullista kuluttamista, jossa huomiota kiinnitetään kulutustottumusten eettisiin ja ekologisiin vaikutuksiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ovatko suomalaisten vastuulliset kulutusasenteet yhteydessä vastuullisiin kulutuskäytäntöihin, sekä miten sosiodemografiset taustamuuttujat selittävät kuluttajien vastuullisia asenteita ja kulutuskäyttäytymistä.
Aineistona on käytetty Erikoiskaupan tulevaisuuskuva vuoteen 2020 -hankkeeseen liittyvää survey-aineistoa, jossa kartoitetaan suomalaisten kuluttajien asenteita ja kulutuskäyttäytymistä. Tähän tutkimukseen valittiin aineistosta yhteensä 15 väittämää, jotka mittaavat vastaajien kulutusasenteita ja toteutunutta kulutuskäyttäytymistä viimeisen 12 kuukauden aikana. Analyysimenetelminä työssä on käytetty pääkomponentti- ja varianssianalyysia. Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä toimivat kuluttamista ja kulutusvalintoja selittävät teoriat.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että vastuullisuuden arvostamisesta huolimatta vain pieni osa suomalaisista näyttää toteuttaneen vastuullisia kulutuskäytäntöjä. Kulutuksen vähentäminen ja tuotteiden ostamatta jättäminen ovat olleet vastuullisesti tuotettujen tuotteiden ostamista suositumpia keinoja toteuttaa vastuullisuutta. Analyysissa muodostuu kolme erilaista kuluttajatyyppiä: asenteiltaan vastuullinen, käytännössä vastuullinen ja nautinnonhaluinen kuluttaja. Kuluttajien vastuullisuutta selittää erityisen vahvasti sukupuoli. Naiset ovat sekä asenteiltaan että käyttäytymiseltään miehiä vastuullisempia. Lisäksi koulutus ja ikä ovat yhteydessä kuluttajien vastuullisuuteen. Nautinnonhaluista kuluttamista selittää vahvimmin vastaajan ikä siten, että nuoremmat ikäluokat ovat vanhempia todennäköisemmin nautinnonhaluisia kuluttajia. Vastuullisten valintojen tekemistä voivat vaikeuttaa hyvin monenlaiset tekijät, ja koska tutkimuksen tulosten perusteella vain pieni osa kuluttajista näyttää toteuttaneen vastuullisuutta käytännössä, olisi syytä selvittää millaisilla poliittisilla ja taloudellisilla ohjausmekanismeilla kuluttajien vastuullisuutta voitaisiin tukea.
...
Muu nimeke
Suomalaisten kuluttajien ekologisesti ja sosiaalisesti kestävien kulutusvalintojen tarkasteluAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29495]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kestävä kulutus ja asenteet : suomalaisten kestävien kulutusasenteiden tarkastelua
Kuortti, Pauliina (2021)Tämä tutkimus tarkastelee suomalaisten kestäviä kulutusasenteita. Tarkoituksena on selvittää, onko suomalaisten kulutusasenteissa tapahtunut kehitystä viimeisten kahdenkymmenen vuoden aikana, ja millaiset sosiodemografiset ... -
Eettinen kulutus asenteena ja tekoina
Keränen, Minna (2014)Tutkielma selvitetään eettisen kulutuksen yleisyyttä ja demografisten taustamuuttujien yhteyttä kulutusasenteisiin sekä toteutuneisiin kulutustekoihin. Lisäksi tarkastellaan sitä, millaiset toiminnan tavat ovat yhteydessä ... -
Eettinen kuluttaminen kulutuskulttuurissa
Pecoraro, Maria (University of Jyväskylä, 2016)The aim of this dissertation is to contribute to our knowledge and understanding of the various meanings of ethical consumption constructed in consumer culture, especially from consumers’ viewpoint. This doctoral thesis ... -
Suomalaisten kuluttajien suhtautuminen eettiseen kaupankäyntiin ja Reilun kaupan tuotteisiin
Oksanen, Reetta (2002) -
Ympäristösosiologia
Valkonen, Jarno (Jyväskylän yliopisto, 2016)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.