Show simple item record

dc.contributor.advisorClemets, Kati
dc.contributor.authorYrjänä, Laura
dc.date.accessioned2017-07-07T12:43:36Z
dc.date.available2017-07-07T12:43:36Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54893
dc.description.abstractEsineiden internet (IoT) on verkkoon kytkettyjen laitteiden ja esineiden kokonaisuus, jonka mahdollisuudet on havaittu monilla eri aloilla. Vähittäiskaupan alan kovan kilpailun vuoksi esineiden internet -innovaatiot yleistyvät hiljalleen ja muokkaavat ostotapahtumaa radikaalisti. Näiden teknologioiden osalta tutkimuksessa on keskitytty erityisesti niiden teknisiin ominaisuuksiin, kun taas liiketoiminnan, erityisesti asiakaskokemuksen näkökulmasta ne ovat jätetty vähemmälle huomiolle. Tämä kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkielma käsittelee esineiden internetiä vähittäiskaupan kontekstissa esitellen asiakasnäkökulmasta keskeisimpiä sovelluksia sekä niiden vaikutuksia asiakaskokemukseen. Tuloksissa on esitetty esineiden internetin vaikutuksia, sekä haasteita että mahdollisuuksia, asiakaskokemukseen sekä tarkemmin käyttäjäkokemukseen, ostokokemukseen ja palvelukokemukseen. Tutkielmassa on käytetty lähteinä vertaisarvioituja tieteellisiä artikkeleita ja kirjoja, joita on haettu Google Scholar, Scopus ja JYKDOK -tietokannoista. Lisäksi on käytetty muutamia aiheeseen liittyviä verkkolähteitä.fi
dc.description.abstractThe Internet of Things is an entity of connected devices and objects connected to the network. Its potential has been observed in many different areas. Due to the strong competition in the retail sector, IoT-innovations become slowly more common and change the purchase transaction radically. The existing literature on these technologies has focused in particular on their technical characteristics, while the business facet, especially customer experience, has been neglected. This literature review discusses the Internet of Things in the retail industry from the customer point of view, by introducing the most essential applications and their impact on customer experience. The results present the impacts, both opportunities and challenges of the Internet of Things on customer experience, and further on user experience, shopping experience and service experience. The sources of this thesis are peer-reviewed scientific articles and books, which have been retrieved from Google Scholar, Scopus and JYKDOK databases. In addition, there have been used a few online sources related to the topic.en
dc.format.extent27
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otheresineiden internet
dc.subject.othervähittäiskauppa
dc.subject.otherasiakaskokemus
dc.subject.otherkäyttäjäkokemus
dc.subject.otherostokokemus
dc.subject.otherpalvelukokemus
dc.titleEsineiden internet vähittäiskaupan alalla ja sen vaikutukset asiakaskokemukseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201707073267
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.date.updated2017-07-07T12:43:36Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record