Opettajan arki ja opetussuunnitelma : Nilakan alueen musiikin opetussuunnitelmatyö ja sen käyttöönotto
Ensimmäinen tutkimusaiheosioni käsittelee oman työni kuvausta ja sen suhdetta opetussuunnitelmaan. Ensisijaisesti tutkimuksessani käsittelen Nilakan alueen (Keitele, Pielavesi, Tervo ja Vesanto) musiikin paikallisen opetussuunnitelman laadintaprosessia vuosina 2013 – 2016 sekä ensimmäisiä kokemuksia uuden opetussuunnitel-man soveltamisesta käytäntöön. Toimin musiikin aineryhmän vetäjänä, ja sen vuoksi olen tutkimukseeni nähden osallistuvan tarkkailijan asemassa, yhtenä tutkimushenkilöistä. Luonteeltaan työ on osittain tapaus-, osittain toimintatutkimus, ja se toteutettiin teemahaastatteluna kaksiosaisella sähköisellä kysymyslomakkeella aiemmasta opetussuunnitelmatyöstä kertyneen tiedon pohjalta. Olen tehnyt jo kandidaatintutkielmani opetussuunnitelmatyöstä vuonna 2014. Musiikin aineryhmä oli pieni, vain kolme musiikkiin erikoistunutta luokanopettajaa itseni lisäksi. Halusin ennen muuta kartoittaa paikallisen opetussuunnitelman arvojen siirtymistä opetuksen käytänteiksi. Pienessä ryhmässä keskustelumme oli vapaata ja intiimiä, mutta tutkimuksessa ilmeni opetussuunnitelman varsin abstraktien arvojen mieltämisen vaikeus suhteessa opettajantyöhön.. Opinnäytetyössäni sivuan lisäksi Nilakan alueen kuntien mahdollisia tai mahdottomia yhdistymissuunnitelmia.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Mielekkyyttä musiikinhistoriaan : rock-musiikin historiaa toiminnallisesti
Kaikkonen, Anniina (2017)Uudessa opetussuunnitelmassa (POPS 2014) toiminnallisilla työtavoilla – leikillä, taiteella, pelillisyydellä ja kokeellisuudella – on merkittävästi suurempi rooli kuin yhdessäkään aiemmassa opetussuunnitelmassa. Opetusalalla ... -
Laaja-alaisen osaamisen teemat musiikin ja matematiikan opetuksessa – tutkimus opettajien käsityksistä ja käytänteistä.
Ruokonen, Pinja (2022)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja käytänteitä peruskoulun opettajilla on laaja-alaisen osaamisen teemoista mu-siikin ja matematiikan opetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, ... -
Soiton iloa ja musiikin lumoa : yhteissoiton vaikutus lapsen soittomotivaatioon ja luovuuteen soittoharrastuksen alkuvaiheessa
Kupari, Hanna (2017)Yhteissoiton avulla luodut musiikilliset elämykset ovat tärkeä osa lapsen musiikkiharrastuksen mielekkyyttä soittoharrastuksen alkuvaiheessa. Tässä työssä tutkin, kuinka yhteissoitto lasten sinfoniaorkesteri Trombissa ... -
"Ope, miks me lauletaan, vaikka meillä on matikan tunti?" : musiikin ja matematiikan oppisisältöjen integrointi
Marjanen, Joonas (2013)Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaan koulun tehtävä on tarjota mahdollisuus monipuoliseen kasvuun, oppimiseen, yleissivistyksen hankkimiseen ja terveen itsetunnon kehittymiseen. Koulumaailma rakentuu ... -
Liikunnan yhteisopetus yläkoulussa - oppilaan toive vai kauhistus : tapaustutkimus yhden yhteisopetukseen siirtyneen luokan oppilaiden kokemuksista
Lassila, Satu-Marja (2017)TIIVISTELMÄ Lassila, S. 2017. Liikunnan yhteisopetus yläkoulussa – oppilaan toive vai kauhistus? Tapaustutkimus yhden yhteisopetukseen siirtyneen luokan oppilaiden kokemuksista. Liikuntatieteellinen tiedekunta. Jyväskylän ...