University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Ope, miks me lauletaan, vaikka meillä on matikan tunti?" : musiikin ja matematiikan oppisisältöjen integrointi

Thumbnail
View/Open
446.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Marjanen, Joonas
Date
2013
Discipline
MusiikkikasvatusMusic Education

 
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaan koulun tehtävä on tarjota mahdollisuus monipuoliseen kasvuun, oppimiseen, yleissivistyksen hankkimiseen ja terveen itsetunnon kehittymiseen. Koulumaailma rakentuu oppiaineista, jotka ovat aikanaan muodostuneet akateemisen tieteenalajaottelun perusteella. Maailma ei kuitenkaan rakennu oppiainejaon mukaisesti, vaan erilaisten ilmiöiden, asioiden ja tapahtumien ympärille. Integroinnilla pyritään eheyttämään tieteenalajaottelun pirstomaa tietojen ja taitojen kenttää. Oppiainerajat ylittävä opetus on yksi integroinnin muodoista. Määrittelin tutkimuksessani integroinnin käsitettä laajasti kirjallisuuden avulla. Lisäksi tein katsauksen kaikkiin peruskoulu-uudistuksen jälkeisiin opetussuunnitelmiin integroinnin näkökulmasta. Tarkastelin integrointia ja oppiainerajat ylittävää opetusta peruskoulussa erityisesti musiikin oppiaineen näkökulmasta. Käytännön kouluelämässä musiikin oppiainetta on mahdollista yhdistää lukuisiin eri aineisiin. Suunnittelin kahden oppitunnin mittaisen opetuskokeilun, jonka tarkoitus oli ohjata oppilas oivaltamaan nuottien ja murtolukujen välinen yhteys. Toteutin opetuskokeilun helmikuussa 2013 erään keskisuomalaisen alakoulun kolmannella luokalla. Keräsin tutkimusaineiston opetustuntien jälkeen teettämäni kirjallisen lopputestin ja -kyselyn avulla. Tutkimuksessani pyrittiin selvittämään, kuinka kolmasluokkalaiset hahmottavat musiikin ja matematiikan yhteyden nuoteissa. Saadun aineiston perusteella kolmasluokkalaiset oivalsivat nuottien ja murtolukujen yhteyden hyvin. Monet kertoivat oppineensa uusia asioita, kuten nuottien nimet, tai sen, että nuotteja voi ajatella myös murtolukuina. Pyrin selvittämään myös, miten oppilaat kokivat musiikin ja matematiikan oppisisältöjen yhdistämisen. Vastaajajoukon pienen koon (n=20) vuoksi yksittäiset vastaukset saivat huomattavan suuren painoarvon, enkä tehnyt aineiston perusteella pitkälle meneviä päätelmiä opetuskokeilun mielekkyydestä. Oppilaan mielipide integroitujen opetuskokonaisuuksien kokijan näkökulmasta tuo esiin ensiarvoisen tärkeää tietoa siitä, mitä asioita ja oppisisältöjä on mielekästä yhdistää toisiinsa. Olen vankasti sitä mieltä, että integrointia ja oppiainerajat ylittävää opetusta on syytä tutkia lisää. Musiikin mahdollisuudet oppiaineintegraatiossa ovat loputtoman monipuoliset. ...
Alternative title
Musiikin ja matematiikan oppisisältöjen integrointi
Keywords
musiikkikasvatus matematiikka opetuskokeilu integrointi oppiainerajat ylittävä opetus opetussuunnitelma musiikki opetuskokeilut opetussuunnitelmat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201402261290

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25541]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Laaja-alaisen osaamisen teemat musiikin ja matematiikan opetuksessa – tutkimus opettajien käsityksistä ja käytänteistä. 

    Ruokonen, Pinja (2022)
    Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja käytänteitä peruskoulun opettajilla on laaja-alaisen osaamisen teemoista mu-siikin ja matematiikan opetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, ...
  • Mielekkyyttä musiikinhistoriaan : rock-musiikin historiaa toiminnallisesti 

    Kaikkonen, Anniina (2017)
    Uudessa opetussuunnitelmassa (POPS 2014) toiminnallisilla työtavoilla – leikillä, taiteella, pelillisyydellä ja kokeellisuudella – on merkittävästi suurempi rooli kuin yhdessäkään aiemmassa opetussuunnitelmassa. Opetusalalla ...
  • Oppiainerajat ylittävä musiikinopetus peruskoulussa 

    Marjanen, Joonas (2013)
    Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaan koulun tehtävä on tarjota mahdollisuus monipuoliseen kasvuun, oppimiseen, yleissivistyksen hankkimiseen ja terveen itsetunnon kehittymiseen. Koulumaailma rakentuu ...
  • Musiikki opetuksen eheyttäjänä : luokanopettajien kokemuksia ja käsityksiä oppiainerajat ylittävästä musiikinopetuksesta alkuopetuksessa 

    Rantala, Eveliina (2017)
    Tämä tutkimus selvittää luokanopettajien kokemuksia ja käsityksiä oppiainerajat ylittävästä musiikinopetuksesta alkuopetuksessa. Tavoitteena on selvittää, miten luokanopettajat määrittelevät oppiainerajat ylittävän ...
  • Sanallisten tehtävien esiinmarssi : lyhyen matematiikan ylioppilaskoetehtävät vuosina 1970-2009 

    Vihtilä, Merja (2011)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre