Viittomakielisten nuorten aikuisten käsityksiä kaksikielisyydestään
Lataukset:
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka viittomakielisten nuorten aikuisten kaksikielisyyttä on heidän lapsuudessaan ja nuoruudessaan tuettu (vai onko tuettu lainkaan?) ja minkälaisia vaikutuksia tällä on heidän multimodaalisen kaksikielisyyden käsitykseen tutkimushetkellä. Tarkoituksena oli tarkastella aihetta kielen käytön sekä kulttuuriin identifioitumisen näkökulmasta. Tutkimuskysymykset ovat: Millainen käsitys viittomakielisillä nuorilla aikuisilla on kaksikielisyydestään ja kaksikulttuurisuudestaan? Miten viittomakielisten nuorten aikuisten kaksikielisyyden kehittymistä on heidän omasta mielestään tuettu? Miten viittomakieliset nuoret aikuiset toivoisivat lasten kaksikielisyyttä tuettavan?
Tutkimukseni teoriapohjana olen hyödyntänyt kaksikielisyysteorian osalta erityisesti François Grosjeanin (2008) ja Colin Bakerin (2011) kaksikielisyysteorioita, sillä ne käsittelevät kaksikielisyyttä puhutun kielen lisäksi myös viittomakielen näkökulmasta. Toinen tutkimuksen kannalta keskeinen rooli on kaksikulttuurisuudella, jota käsittelen Grosjeanin (2010) määritelmän mukaisesti syventyen tarkastelemaan viittomakielisten kieli- ja kulttuuriryhmää sekä kuurojen yhteisöä ja opetusta historian ja nykytiedon valossa (Jokinen 2000; Salmi & Laakso 2005).
Tutkimuksen aineisto on kerätty 18-30-vuotiailta viittomakielisiltä nuorilta aikuisilta verkossa toteutetun kyselyn avulla. Kysely sisälsi pääosin avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastaajia oli 18, joiden joukossa oli sekä kuuroksi, kuulevaksi että huonokuuloiseksi itsensä identifioivia. Aineiston analysoinnissa on käytetty teorialähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksessa ilmeni viittomakielisten nuorten aikuisten tietoisuus omasta kaksikielisyydestään ja tämä näyttäytyi pääasiallisesti positiivisena. Tutkimustuloksista voi päätellä kahden kielen kehityksen tukemisella olevan selkeä yhteys aikuisiän kaksikielisyyden käsitykseen ja kahden kielen käyttöön. Epävarmuutta oman kaksikielisyyden suhteen aiheutti toisen kielen heikompi käyttötaito. Tutkimukseen osallistujat tiedostivat kaksikielisyyden hyötyjä sekä kaksikielisyyden tukemiseen ja tukemattomuuteen vaikuttaneita tekijöitä. Kaksikielisyyden tukeminen näyttäytyi aineistossa sekä positiivisessa että negatiivisessa valossa. Aineistosta nousi esille useita näkökulmia kaksikielisyyden tukemiseksi nykyaikana ja näistä keskeisimmiksi teemoiksi nousi perusopetus, perhe ja lääketiede. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää mm. kaksikielisten lasten vanhempien ohjaustyöhön (esim. neuvolatyössä, kuulokeskuksissa, päivähoidossa) sekä koulun opetuksen suunnittelussa kaksikielisyyden tukemisen näkökulmasta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28039]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Multicultural workplaces in Finland : a melting pot or salad bowl? : the visibility of multiculturalism in linguistic landscape and the linguistic identities of multicultural employees
Nappa, Kati (2020)Viime vuosien monikulttuurisuuskasvu ja monikielisyyden kukoistus ovat alkaneet muokata ympäröivää maailmaa yhä monimuotoisemmaksi, tuoden yhteiskuntaan paljon muutoksia ja haasteita. Muun muassa ideologiat koskien ... -
"Silloin suomea ku ei oo sanoja saameksi" : saamelaisten nuorten ja aikuisten käsityksiä kielestä ja identiteetistä
Viljaharju, Reetta (2023)Kandidaatintutkielma käsittelee saamelaisten nuorten ja aikuisten käsityksiä kielestä ja identiteetistä. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisena saamelaiset nuoret ja aikuiset kokevat oman kieli-identiteettinsä. ... -
A research on Finnish-Chinese children’s bilingual identity through multiliteracies : a case study of Chinese heritage learners in Central Finland
Li, Qingyang (2019)Research on the bilingual identity of heritage language learners is a field emerging at the turn of the 21st century. This study explored the Chinese identity and Finnish identity of a group of Chinese heritage learners ... -
The development of language-mixing through different activities in bilingual first language acquisition
Pesonen, Päivikki (2008) -
"The best of both worlds" : bilingual family life according to Finnish and English-speaking parents in Finland and the United Kingdom
Pystynen, Riikka (2013)Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena on tutkia Suomessa ja Isossa-Britanniassa asuvien eri kieli- ja kulttuuritaustaisten pariskuntien näkemyksiä kaksikielisyydestä perheen arjessa ja millä keinoin lasten kaksikielistä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.