Arvostus, yhteisöllisyys ja oppilaiden tukeminen ammatissa pitkään työskennelleiden liikunnanopettajien kokeman työhyvinvoinnin ytimessä
Lipponen, H., Hirvensalo, M., & Ilmanen, K. (2017). Arvostus, yhteisöllisyys ja oppilaiden tukeminen ammatissa pitkään työskennelleiden liikunnanopettajien kokeman työhyvinvoinnin ytimessä. Liikunta ja tiede, 54(2-3), 99-105. https://fl-cdn.scdn1.secure.raxcdn.com/files/sites/4708/l-t2-317_tutkimusartikkelit_lipponen_lowres-db26cd14-5ef6-4958-b5ad-507332890027.pdf
Julkaistu sarjassa
Liikunta ja tiedePäivämäärä
2017Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Liikuntatieteellinen Seura ry, 2017.
Työikäisten ikäluokkien pieneneminen ja ikääntyneiden määrän
kasvu on tuonut yhteiskunnalliseen keskusteluun vaatimuksen, että
työuria pitäisi jatkaa entistä pidempään. Myös ammatissaan pitkään
työskennelleiden liikunnanopettajien työhyvinvoinnista on tarve
tunnistaa niitä havaintoja, joiden avulla he ovat varmistaneet työ-
hyvinvointinsa. Tämä tutkimus tavoitteli tietoa seikoista, jotka ovat
yhteydessä pitkään ammatissa toimineiden liikunnanopettajien työ-
hyvinvointiin, työkykyyn ja työssä jaksamiseen eri elämänvaiheissa.
Tutkimuksessa haastateltiin kuutta yli 55-vuotiasta liikunnanopettajaa.
Kaikki tutkittavat olivat työskennelleet yli 30 vuotta liikunnan
opetustehtävissä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jossa oli
syvähaastattelun piirteitä. Teemoittelua ohjasivat aikaisemmista
aihealueen tutkimuksista esiin nousseet teemat kuten ammatillinen
kasvu, osaamisen kehittäminen, ammatillinen identiteetti, terveys ja
toimintakyky, arvot, asenteet sekä motivaatio. Tulosten käsittelyssä
merkityksellisiksi asioiksi nousi esiin työhyvinvointiin yhteydessä
olevista tekijöistä arvostus, yhteisöllisyys sekä oppilaiden tukeminen.
Muiden opettajien, oppilaiden ja koko työyhteisön osoittama
arvostus tukee liikunnanopettajien työssä jaksamista. Yhteisöllisyys
oli myös tärkeä tekijä tutkittavien työhyvinvoinnissa, liikunnanopettajat
kokivat kollegoidensa kanssa viettämänsä yhteisen vapaa-ajan ja
yhteisen kasvatustehtävän antavan voimia omaan työhön. Liikunnanopettajat
olivat ottaneet tehtäväkseen oppilaiden kasvun tukemisen
kokonaisvaltaisesti, tässä onnistuessaan heidän työhön sitoutumisensa
vahvistui. Liikunnanopettajat olivat kokeneet uransa eri vaiheissa
myös kielteisiä tuntemuksia työssään, mutta pääsääntöisesti heidän
kokemuksensa olivat palkitsevia ja motivoivia.
...
Decreasing working-age populations and increasing elderly populations
have started a social debate on the necessity of prolonged
careers. Older physical education (PE) teachers, in particular, meet
challenges in their work which impede their ability to manage their
workload. Therefore, it is important to bring to light the factors
involved in work satisfaction among PE teachers with long careers.
This study focuses on various aspects of how satisfied older PE teachers
have succeeded in managing their workload. This investigation
is aimed at discovering the features that have contributed to these
teachers’ work satisfaction at different life stages. The study consists
of interviews with six PE teachers older than age 55 years who regarded
themselves as satisfied with their work. All had worked in PE
for more than 30 years.
The research method used in this study is qualitative thematic
analysis. Theme interviews possess features of in-depth interviews.
In this study, the themes that arose from earlier studies of the topic,
such as professional growth, values, attitudes, motivation, professional
identity, health, ability to function, and development of one’s
competence, guided the selection of themes. The study results emphasise
three significant features that contribute to the job satisfaction
of these long-term PE teachers: respect, sense of community and
the importance of supporting students. Respect shown by colleagues,
students and the entire working community supports the wellbeing
at work of PE teachers. Community is also an important factor in the
workplace wellbeing of the individuals studied: PE teachers report
that they become energised to do their own work by spending free
time and sharing educational task with their colleagues. PE teachers
take on the task of giving holistic support to their students’ growth,
and when they succeed, their commitment to work grows stronger.
...
Julkaisija
Liikuntatieteellinen Seura ryISSN Hae Julkaisufoorumista
0358-7010Asiasanat
Alkuperäislähde
https://fl-cdn.scdn1.secure.raxcdn.com/files/sites/4708/l-t2-317_tutkimusartikkelit_lipponen_lowres-db26cd14-5ef6-4958-b5ad-507332890027.pdfJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/27094640
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Liikuntatieteiden tiedekunta [3139]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Jaksaminen ei ole iästä kiinni! Ammatissa pitkään työskennelleiden liikunnanopettajien keinoja työhyvinvointiin
Lipponen, Henry (Jyväskylän yliopisto, 2023)The profession of physical education teachers (PE teachers) is physically demanding, and changes in society and school also put pressure on PE teachers to cope. Educated PE teachers leave teaching prematurely, either for ... -
Esimiestyön merkitys työhyvinvoinnin tukena : kokemuksia ikääntyvien liikunnanopettajien työurien varrelta
Lipponen, Henry; Hirvensalo, Mirja; Ilmanen, Kalervo (Työelämän tutkimusyhdistys ry ; Tampereen yliopisto, Työelämän tutkimuskeskus, 2018)Koulun johtamisella on keskeinen rooli ikääntyneiden opettajien työhyvinvointiin ja jaksamiseen. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin yli 30 vuoden työuran tehneitä liikunnanopettajia ja kahta liikunnanopettajataustaista ... -
"Kyllä opettajan työ olisi mahdotonta jaksaa ilman työkavereiden tukea!" : tutkimus liikunnanopettajien työssä jaksamisesta
Salonen, Johanna; Syvänen, Anne (2009) -
Vasenkätisten liikunnanopettajien kokemuksia vasenkätisyyden merkityksestä liikunnanopettajan ammatissa
Pöyhtäri, Saana (2015)TIIVISTELMÄ Pöyhtäri, Saana (2015). Vasenkätisten liikunnanopettajien kokemuksia vasenkätisyyden merkityksestä liikunnanopettajan ammatissa. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro ... -
Liikunnanopettajien kokemuksia liikunta-oppiaineen ja liikunnanopettajien arvostuksesta sekä arvostukseen vaikuttavista tekijöistä koulussa
Ojatalo, Niklas (2018)Tutkielmani tarkoitus oli selvittää millaisia kokemuksia liikunnanopettajilla on liikunta oppiaineen ja liikunnanopettajien arvostuksesta, sekä arvostukseen vaikuttavista tekijöistä koulumaailmassa. Kysyin liikunnanopettajilta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.