Arvostus, yhteisöllisyys ja oppilaiden tukeminen ammatissa pitkään työskennelleiden liikunnanopettajien kokeman työhyvinvoinnin ytimessä
Abstract
Työikäisten ikäluokkien pieneneminen ja ikääntyneiden määrän
kasvu on tuonut yhteiskunnalliseen keskusteluun vaatimuksen, että
työuria pitäisi jatkaa entistä pidempään. Myös ammatissaan pitkään
työskennelleiden liikunnanopettajien työhyvinvoinnista on tarve
tunnistaa niitä havaintoja, joiden avulla he ovat varmistaneet työ-
hyvinvointinsa. Tämä tutkimus tavoitteli tietoa seikoista, jotka ovat
yhteydessä pitkään ammatissa toimineiden liikunnanopettajien työ-
hyvinvointiin, työkykyyn ja työssä jaksamiseen eri elämänvaiheissa.
Tutkimuksessa haastateltiin kuutta yli 55-vuotiasta liikunnanopettajaa.
Kaikki tutkittavat olivat työskennelleet yli 30 vuotta liikunnan
opetustehtävissä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jossa oli
syvähaastattelun piirteitä. Teemoittelua ohjasivat aikaisemmista
aihealueen tutkimuksista esiin nousseet teemat kuten ammatillinen
kasvu, osaamisen kehittäminen, ammatillinen identiteetti, terveys ja
toimintakyky, arvot, asenteet sekä motivaatio. Tulosten käsittelyssä
merkityksellisiksi asioiksi nousi esiin työhyvinvointiin yhteydessä
olevista tekijöistä arvostus, yhteisöllisyys sekä oppilaiden tukeminen.
Muiden opettajien, oppilaiden ja koko työyhteisön osoittama
arvostus tukee liikunnanopettajien työssä jaksamista. Yhteisöllisyys
oli myös tärkeä tekijä tutkittavien työhyvinvoinnissa, liikunnanopettajat
kokivat kollegoidensa kanssa viettämänsä yhteisen vapaa-ajan ja
yhteisen kasvatustehtävän antavan voimia omaan työhön. Liikunnanopettajat
olivat ottaneet tehtäväkseen oppilaiden kasvun tukemisen
kokonaisvaltaisesti, tässä onnistuessaan heidän työhön sitoutumisensa
vahvistui. Liikunnanopettajat olivat kokeneet uransa eri vaiheissa
myös kielteisiä tuntemuksia työssään, mutta pääsääntöisesti heidän
kokemuksensa olivat palkitsevia ja motivoivia.
Decreasing working-age populations and increasing elderly populations have started a social debate on the necessity of prolonged careers. Older physical education (PE) teachers, in particular, meet challenges in their work which impede their ability to manage their workload. Therefore, it is important to bring to light the factors involved in work satisfaction among PE teachers with long careers. This study focuses on various aspects of how satisfied older PE teachers have succeeded in managing their workload. This investigation is aimed at discovering the features that have contributed to these teachers’ work satisfaction at different life stages. The study consists of interviews with six PE teachers older than age 55 years who regarded themselves as satisfied with their work. All had worked in PE for more than 30 years. The research method used in this study is qualitative thematic analysis. Theme interviews possess features of in-depth interviews. In this study, the themes that arose from earlier studies of the topic, such as professional growth, values, attitudes, motivation, professional identity, health, ability to function, and development of one’s competence, guided the selection of themes. The study results emphasise three significant features that contribute to the job satisfaction of these long-term PE teachers: respect, sense of community and the importance of supporting students. Respect shown by colleagues, students and the entire working community supports the wellbeing at work of PE teachers. Community is also an important factor in the workplace wellbeing of the individuals studied: PE teachers report that they become energised to do their own work by spending free time and sharing educational task with their colleagues. PE teachers take on the task of giving holistic support to their students’ growth, and when they succeed, their commitment to work grows stronger.
Decreasing working-age populations and increasing elderly populations have started a social debate on the necessity of prolonged careers. Older physical education (PE) teachers, in particular, meet challenges in their work which impede their ability to manage their workload. Therefore, it is important to bring to light the factors involved in work satisfaction among PE teachers with long careers. This study focuses on various aspects of how satisfied older PE teachers have succeeded in managing their workload. This investigation is aimed at discovering the features that have contributed to these teachers’ work satisfaction at different life stages. The study consists of interviews with six PE teachers older than age 55 years who regarded themselves as satisfied with their work. All had worked in PE for more than 30 years. The research method used in this study is qualitative thematic analysis. Theme interviews possess features of in-depth interviews. In this study, the themes that arose from earlier studies of the topic, such as professional growth, values, attitudes, motivation, professional identity, health, ability to function, and development of one’s competence, guided the selection of themes. The study results emphasise three significant features that contribute to the job satisfaction of these long-term PE teachers: respect, sense of community and the importance of supporting students. Respect shown by colleagues, students and the entire working community supports the wellbeing at work of PE teachers. Community is also an important factor in the workplace wellbeing of the individuals studied: PE teachers report that they become energised to do their own work by spending free time and sharing educational task with their colleagues. PE teachers take on the task of giving holistic support to their students’ growth, and when they succeed, their commitment to work grows stronger.
Main Authors
Format
Articles
Research article
Published
2017
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Liikuntatieteellinen Seura ry
Original source
https://fl-cdn.scdn1.secure.raxcdn.com/files/sites/4708/l-t2-317_tutkimusartikkelit_lipponen_lowres-db26cd14-5ef6-4958-b5ad-507332890027.pdf
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706293173Use this for linking
Review status
Peer reviewed
ISSN
0358-7010
Language
Finnish
Published in
Liikunta ja tiede
Citation
- Lipponen, H., Hirvensalo, M., & Ilmanen, K. (2017). Arvostus, yhteisöllisyys ja oppilaiden tukeminen ammatissa pitkään työskennelleiden liikunnanopettajien kokeman työhyvinvoinnin ytimessä. Liikunta ja tiede, 54(2-3), 99-105. https://fl-cdn.scdn1.secure.raxcdn.com/files/sites/4708/l-t2-317_tutkimusartikkelit_lipponen_lowres-db26cd14-5ef6-4958-b5ad-507332890027.pdf
Copyright© Kirjoittajat & Liikuntatieteellinen Seura ry, 2017.