Vasenkätisten liikunnanopettajien kokemuksia vasenkätisyyden merkityksestä liikunnanopettajan ammatissa
Tekijät
Päivämäärä
2015TIIVISTELMÄ
Pöyhtäri, Saana (2015). Vasenkätisten liikunnanopettajien kokemuksia vasenkätisyyden merkityksestä liikunnanopettajan ammatissa. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 97 s., 4 liitettä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella vasenkätisten liikunnanopettajien kokemuksia vasenkätisyyden merkityksestä liikunnanopettajan ammatissa. Tutkimuksen ensisijainen tavoite oli kuvailla ja ymmärtää, miten vasenkätiset liikunnanopettajat kokevat kätisyytensä vaikuttavan työhönsä ja miten kokemus on muuttunut työvuosien myötä. Lisäksi tutkimus pyrki selvittämään, miten vasenkätiset liikunnanopettajat kehittäisivät liikunnanopettajakoulutusta, jotta tulevilla opettajilla olisi entistä paremmat mahdollisuudet huomioida kätisyysasiat opetuksessaan.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja sen tieteenfilosofisena lähtökohtana oli fenomenologia, jonka tärkein kiinnostuksen kohde ovat tutkittavien omakohtaiset kokemukset. Tutkimusaineiston muodosti 6 vasenkätisen liikunnanopettajan puolistrukturoidut teemahaastattelut, jotka olin tehnyt eri puolilla Suomea loka-marraskuussa 2009. Haastateltavistani 3 oli miehiä ja 3 naisia. Iältään he olivat 31–44 -vuotiaita. Työkokemusta opettajilla oli takanaan 3–16 vuotta. Haastattelut kestivät 28–60 minuuttia, ja niistä kertyi litteroitua tekstiä yhteensä 146 sivua (Times New Roman 12, riviväli 1,5). Analysoin tutkimusaineiston mukaillen Eskolan ja Vastamäen (2010) vaiheittain etenevää sisällön analyysiä.
Tutkimus osoitti, että vasenkätiset liikunnanopettajat antoivat vain vähän painoarvoa kätisyyden merkitykselle liikunnanopettajan ammatissa ja ammattitaidossa. Kaikki opettajat pitivät vasenkätisyyttä varsin arkipäiväisenä ja huomaamattomana piirteenä itseään, johon kollegat tai oppilaat eivät yleensä kiinnitä huomiota, ja jota ei heidän mukaansa myöskään tarvitse erikseen huomioida. Toisaalta opettajat myönsivät joskus pohtineensa omaa kätisyyttään hieman ristiriitaisinkin tuntein ja kaivanneensa ympäristön antamaa tukea ja hyväksyntää. He myös korostivat, että vasenkätiset oppilaat on ehdottomasti huomioitava tarvittaessa liikuntatunneilla ja kouluelämässä. Edelleen opettajat kertoivat, että työuran alkuaikoina vasenkätisyyttä tuli mietittyä enemmän oman toiminnan kannalta mm. näyttötilanteita ennakoidessa, tunteja suunnitellessa ja liikuntavälinetilauksia tehdessä, kun työuran edetessä katse on kääntynyt oppilaisiin siten, että vasenkätisyys muistuttaa huomioimaan kaikki oppilaat ja toisaalta rikastuttamaan lajiharjoitteita koko kehoa ja kokonaismotorista kehitystä palveleviksi. Kaiken kaikkiaan liikunnanopettajat pitivät tiedostettua vasenkätisyyttä ammattitaitoa monipuolistavana vahvuutena, vaikka muutama opettaja mietti oikeakätisten näyttöjen teon rasittavuutta omalle keholle. Ylimääräinen rasitus johtuu keholle vieraista liikemalleista. Tätä asiaa on syytä tutkia lisää tulevaisuudessa.
Liikunnanopettajat kokivat saaneensa koulutusaikanaan vain hyvin vähän - jos lainkaan - tietoa ja valmiuksia oman kätisyyden tai oppilaiden vasenkätisyyden huomioinnista liikunnan opetuksessa. Opettajien mielestä ja nykytutkimuksen valossa kätisyyden ja kehopuolisuuden huomioinnille on tarve jo koulutusvaiheessa. Liikunnanopettajat myös painottivat, että asioita pitäisi käsitellä nimenomaan liikuntapedagogisesta näkökulmasta, ei kilpaurheilun silmin.
Avainsanat: kätisyys, vasenkätisyys, liikunnanopettajat, opetus, haastattelututkimus
...
ABSTRACT
Pöyhtäri, Saana (2015). Left-handed physical education teachers’ experiences on the meaning of left-handedness in the profession of a P.E. teacher. Department of Physical Education, University of Jyväskylä, Master’s thesis, 97 p., 4 appendicies.
The purpose of this study was to examine the experiences of left-handed physical education (PE) teachers on the meaning of left-handedness in their profession. The primary goal of the study was to describe and understand how left-handed PE teachers feel their left-handedness affects their work and how this experience has changed over the years. In addition, the study attempted to shed some light on as to how left-handed PE teachers would develop the PE teacher training in order for future teachers to have even greater possibilities to take into account handedness in their teaching.
The study was qualitative and based on phenomenology. It consists of 6 semi-structured theme interviews conducted with left-handed PE teachers in different of Finland in October-November of 2009. Three of the interviewees were men and three were women, aged between 31 and 44. They had work experience ranging from three to sixteen years. The interviews were 28 to 60 minutes long and they produced 146 pages of transcribed text in total (font Times New Roman 12, line spacing 1,5). The data were analyzed according to Eskola and Vastamäki (2010) and their phased analysis.
The study shows that left-handed PE teachers emphasize the importance of handedness in their profession and their expertise only to a limited amount. All teachers considered their left-handedness a rather mundane and unnoticeable feature which their colleagues and pupils normally paid no attention to and which needed no paying attention to either. On the other hand, teachers admitted debating their handedness with conflicting emotions and mentioned they had missed the support and acceptance of their community. Moreover, they emphasized that left-handed pupils must be taken into account if necessary in PE lessons as well as in school life in general. Furthermore, the teachers stated that in the beginning of their careers left-handedness had been more apparent e.g. in situations where they had to show pupils something, plan lessons or order new sports equipment whereas now they were more focused on pupils. Left-handedness reminded them of noticing all pupils and enriching their practices in different sports to develop the entire body and all of its motor functions. On the other hand, a few teachers also pondered upon the exertion of showing the right-handed manner to perform a sport because it was unfamiliar to them based on their left-handedness. This would require further research in the future.
PE teachers experienced that they had received little, if any knowledge or abilities on how to pay attention to their own or their pupils’ left-handedness during their PE teacher training. According to the teachers and in the light of current research, there is a need to take handedness into account and to also pay attention to other lateral motor functions already in PE teacher training. PE teachers also stressed the importance of dealing with these issues from the point of view of physical education, not that of competitive sports.
Key words: handedness, left-handedness, physical education teachers, teaching, interview
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Hyvinvointi- ja kuormittavuustekijät liikunnanopettajan työssä : lukion liikunnanopettajien kokemuksia liikuntaprojekteista
Ranta, Isabella (2020)Liikuntaprojektit ovat tulleet osaksi liikunnanopettajan perustyötä ja työnkuvaa. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää lukion liikunnanopettajien kokemuksia liikuntaprojektien hyvinvointi- ja ... -
Liikunnanopettajien kokemuksia syömishäiriötä sairastavista oppilaista
Lång, Petra; Leivo, Sara-Lotta (2020)Tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää liikunnanopettajien kokemuksia syömishäiriötä sairastavista oppilaista. Syömishäiriöt ovat entistä yleisempiä ja ne lisääntyvät voimakkaasti etenkin nuoruusiässä. Oppilaat viettävät ... -
Lukion liikunnanopettajien kokemuksia syömishäiriöitä sairastavista opiskelijoista
Perttula, Tuomas (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, millaisia kokemuksia lukiossa opettavilla liikunnanopettajilla on syömishäiriöön sairastuneista opiskelijoista. Tutkimusten mukaan syömishäiriöiden ilmaantuvuuden huippu on 16–19 ... -
Yläkoulun liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden autonomian tukemisesta liikunnanopetuksessa
Kavén, Sini; Isojoki, Enni (2021)Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden autonomian tukemisesta liikunnanopetuksessa. Tavoitteena oli selvittää liikunnanopettajien omakohtaisia ... -
Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia esteettömästä liikunnanopetuksesta
Hemmola, Pia-Maria (2014)Pia-Maria Hemmola (2014). Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia esteettömästä lii-kunnanopetuksesta. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu – tutkielma. 86s. Tämän pro ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.