Arvostus, yhteisöllisyys ja oppilaiden tukeminen ammatissa pitkään työskennelleiden liikunnanopettajien kokeman työhyvinvoinnin ytimessä
Abstract
Työikäisten ikäluokkien pieneneminen ja ikääntyneiden määrän
kasvu on tuonut yhteiskunnalliseen keskusteluun vaatimuksen, että
työuria pitäisi jatkaa entistä pidempään. Myös ammatissaan pitkään
työskennelleiden liikunnanopettajien työhyvinvoinnista on tarve
tunnistaa niitä havaintoja, joiden avulla he ovat varmistaneet työ-
hyvinvointinsa. Tämä tutkimus tavoitteli tietoa seikoista, jotka ovat
yhteydessä pitkään ammatissa toimineiden liikunnanopettajien työ-
hyvinvointiin, työkykyyn ja työssä jaksamiseen eri elämänvaiheissa.
Tutkimuksessa haastateltiin kuutta yli 55-vuotiasta liikunnanopettajaa.
Kaikki tutkittavat olivat työskennelleet yli 30 vuotta liikunnan
opetustehtävissä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jossa oli
syvähaastattelun piirteitä. Teemoittelua ohjasivat aikaisemmista
aihealueen tutkimuksista esiin nousseet teemat kuten ammatillinen
kasvu, osaamisen kehittäminen, ammatillinen identiteetti, terveys ja
toimintakyky, arvot, asenteet sekä motivaatio. Tulosten käsittelyssä
merkityksellisiksi asioiksi nousi esiin työhyvinvointiin yhteydessä
olevista tekijöistä arvostus, yhteisöllisyys sekä oppilaiden tukeminen.
Muiden opettajien, oppilaiden ja koko työyhteisön osoittama
arvostus tukee liikunnanopettajien työssä jaksamista. Yhteisöllisyys
oli myös tärkeä tekijä tutkittavien työhyvinvoinnissa, liikunnanopettajat
kokivat kollegoidensa kanssa viettämänsä yhteisen vapaa-ajan ja
yhteisen kasvatustehtävän antavan voimia omaan työhön. Liikunnanopettajat
olivat ottaneet tehtäväkseen oppilaiden kasvun tukemisen
kokonaisvaltaisesti, tässä onnistuessaan heidän työhön sitoutumisensa
vahvistui. Liikunnanopettajat olivat kokeneet uransa eri vaiheissa
myös kielteisiä tuntemuksia työssään, mutta pääsääntöisesti heidän
kokemuksensa olivat palkitsevia ja motivoivia.
Main Authors
Format
Articles
Research article
Published
2017
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Liikuntatieteellinen Seura ry
Original source
https://fl-cdn.scdn1.secure.raxcdn.com/files/sites/4708/l-t2-317_tutkimusartikkelit_lipponen_lowres-db26cd14-5ef6-4958-b5ad-507332890027.pdf
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706293173Käytä tätä linkitykseen.
Review status
Peer reviewed
ISSN
0358-7010
Language
Finnish
Published in
Liikunta ja tiede
Citation
- Lipponen, H., Hirvensalo, M., & Ilmanen, K. (2017). Arvostus, yhteisöllisyys ja oppilaiden tukeminen ammatissa pitkään työskennelleiden liikunnanopettajien kokeman työhyvinvoinnin ytimessä. Liikunta ja tiede, 54(2-3), 99-105. https://fl-cdn.scdn1.secure.raxcdn.com/files/sites/4708/l-t2-317_tutkimusartikkelit_lipponen_lowres-db26cd14-5ef6-4958-b5ad-507332890027.pdf
Copyright© Kirjoittajat & Liikuntatieteellinen Seura ry, 2017.