dc.contributor.advisor | Isosomppi, Leena | |
dc.contributor.author | Hoikkaniemi, Heljä | |
dc.date.accessioned | 2017-06-30T13:11:50Z | |
dc.date.available | 2017-06-30T13:11:50Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1704561 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54773 | |
dc.description.abstract | Työrauhan puute aiheuttaa kovasti harmia kouluissa. Työrauhaa ja työrauhahäiriöitä on tutkittu Suomessa pääsääntöisesti opettajan näkökulmasta. Työrauha koskettaa myös oppilaita, joten heidän näkemyksiään on syytä selvittää.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, mitä työrauha alakouluikäisten oppilaiden mielestä on ja mitä merkitystä nämä oppilaat kokevat työrauhalla olevan. Lisäksi selvitettiin, miten erilaiset vuorovaikutustilanteet luokassa ovat yhteydessä työrauhaan. Tutkimus toteutettiin laadullisen ja hermeneuttisen tutkimusperinteen mukaisesti pedagogisen toiminnan teorian viitekehykseen perustuen. Aineisto hankittiin eläytymismenetelmällä. Tutkimukseen osallistui yhden pohjoissuomalaisen alakoulun 5. ja 6. luokan oppilaat, joita oli yhteensä 55. Aineiston analyysi toteutettiin teemoittelemalla ja tyypittelemällä.
Oppilaiden näkökulmasta työrauha on yhteydessä siihen, kuinka paljon luokassa on ääntä ja liikettä. Oppilaat liittivät työrauhan luokan ilmapiiriin ja keskittymiseen, joka puolestaan mahdollisti oppimisen. Tulosten mukaan työrauhan taustatekijöitä olivat oppilaat, opettajat, opetus sekä oppiaine. Eläytymistarinoiden sisältämien vuorovaikutustilanteiden tarkastelussa paljastui, että opettajan ja oppilaiden välisen vuorovaikutuksen lisäksi myös oppilaiden keskinäisellä vuorovaikutuksella on merkitystä työrauhaan. Työrauhalla kuvattiin olevan merkitystä silloinkin, kun oppilas ei itse osallistu aktiivisesti luokan vuorovaikutukseen.
Tämän tutkimuksen tulokset kertovat yhden koulun oppilaskulttuurista, mutta tulosten anti voidaan nähdä laajemmin. Oppilaiden osallisuuden lisääminen, vuorovaikutustaitojen kehittäminen ja käyttäytymisen opettaminen ovat keinoja, joilla työrauhaa voidaan parantaa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (77 sivua) | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | eläytymismenetelmä | |
dc.subject.other | hermeneutiikka | |
dc.subject.other | työrauha | |
dc.subject.other | työrauhahäiriö | |
dc.subject.other | vuorovaikutus | |
dc.title | "Kun on luokassa rauhallista niin tulee työstä hyvä" : 5. ja 6. luokan oppilaiden näkemyksiä työrauhasta | |
dc.title.alternative | 5. ja 6. luokan oppilaiden näkemyksiä työrauhasta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201706303204 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu | fi |
dc.type.ontasot | Master's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2017-06-30T13:11:51Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | eläytymismenetelmä | |
dc.subject.yso | hermeneutiikka | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | työrauha | |
dc.subject.yso | luokkatyöskentely | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat. | fi |
dc.rights.accessrights | This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities. | en |