"Joulujuhlat - takuuvarma huuliherpes" : luokanopettajien kokemuksia työperäisestä stressistä ja työyhteisön tuesta
Date
2017Tämän tutkimuksen tavoite oli selvittää millaisia subjektiivisia kokemuksia luokanopettajilla on työperäistä stressiä ja miten he kokevat työyhteisön tukevan stressaantunutta opettajaa. Tutkimuksen teoriataustana olivat erilaiset työstressiteoriat sekä sosiaalinen tuki ja sen merkitys työhyvinvointiin opettajan työssä. Tutkimuksemme oli kvalitatiivinen ja keräsimme aineiston teemahaastatteluilla, johon osallistui yhdeksän luokanopettajaa. Haastattelut toteutettiin syksyn 2016 aikana ja haastateltavat valikoituivat harkinnanvaraisella, kriteereihin perustuvalla otannalla. Analysoimme aineistomme aineistolähtöisellä, mutta kysymysohjautuvalla
sisällönanalyysillä, tarkemmin teemoittelulla. Tulostemme mukaan haastattelemillemme opettajille työperäisen stressin kokemuksia aiheuttivat ajankäyttöön liittyvät tekijät, uusi opetussuunnitelma, vuorovaikutukseen ja ihmissuhteisiin liittyvät asiat työssä, oma opettajuus, resurssipula sekä muutama muu tekijä, jotka eivät sopineet muiden teemojen alle, joten muodostimme niistä oman teemansa. Opettajien kokemusten mukaan työyhteisön ja esimiehen tuki oli tärkeää stressin huomioimisen ja ehkäisemisen kannalta ja sitä olisikin kaivattu lisää. Esimiehen tulee olla tietoinen omasta vastuustaan opettajan työhyvinvoinnin kehittäjänä ja omata keinoja joilla voi helpottaa stressaantuneen opettajan taakkaa. Tutkimuksemme tuloksissa ilmeni, että opettajat kokivat koulutuksessaan olevan puutteita työstressin huomioimisessa.
Opettajankoulutuksessa annettu valmius kohdata stressitilanteet ei olisi pelkästään apu akuuttiin ongelmaan, vaan se olisi lisäksi ennaltaehkäisevä
tuen muoto.
...
Alternative title
Luokanopettajien kokemuksia työperäisestä stressistä ja työyhteisön tuestaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29524]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokanopettajien ja rehtoreiden työhyvinvointi työyhteisön näkökulmasta
Savolainen, Jatta (2012)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien ja rehtoreiden ajatuksia ja kokemuksia työhyvinvoinnista. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, mitkä tekijät vaikuttavat opettajan työhyvinvointiin ja millainen rooli ... -
Nuorten luokanopettajien työn imu ja sosiaalinen tuki työyhteisössä
Hakonen, Venla; Laine, Miia (2013) -
Luokanopettajien kokemuksia voimavaroista ja sosiaalisesta tuesta etäopetuksen aikana
Rantanen, Johanna (2020)Koronavirusepidemia muutti koulujen lähiopetuksen lähes kolmeksi kuukaudeksi etäopetukseksi keväällä 2020. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiset tekijät luokanopettajat ovat kokeneet voimavaroikseen ... -
Luokanopettajien kokema työhyvinvointi ja työyhteisön merkitys työhyvinvoinnille
Leppänen, Jenna; Tervamäki, Niina (2019)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien työhyvinvointia ja työyhteisön merkitystä sille. Tavoitteena oli selvittää, millaiseksi luokanopettajat kokevat työhyvinvointinsa, mikä merkitys työyhteisöllä on heidän ... -
Mitä luokanopettaja ei opi Jyväskylän yliopistossa? : luokanopettajien kokemuksia työelämästä
Parkkonen, Susanna (2021)Opintojen viimeisen vuoden aikana useat luokanopettajaopiskelijat ”heräävät” siihen, että heidän tulisi näillä tiedoilla ja taidoilla lähteä kantamaan opetuksellinen vastuu luokallisesta oppilaita. Onko jotain, mitä en ...