dc.contributor.advisor | Isomöttönen, Ville | |
dc.contributor.author | Paavolainen, Tero | |
dc.date.accessioned | 2017-06-27T10:35:56Z | |
dc.date.available | 2017-06-27T10:35:56Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1704328 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54695 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa toteutettiin käyttäjälähtöistä muokattavuutta helpottava kirjasto Unity-pelimoottorille suunnittelutieteellisenä artefaktina. Artefaktia kehitettiin kolmen syklin ajan, joissa jokaisessa oli oma arviointiosuutensa kirjaston mielekkyyden tarkkailuun. Arviointiin käytettiin kahta esimerkkipeliä ja tapaustutkimusta kattavan arvioinnin takaamiseksi, joiden havaintojen avulla kirjastoa kehitettiin edelleen. Kirjasto on toimiva kokonaisuus ja siitä on apua käyttäjälähtöisen muokattavuuden sallivien pelien kehityksessä.
Kirjaston laadulliset vaatimukset omaksuttavuus ja käytettävyys todennettiin tapaustutkimuksella. Suorituskykyä testattiin tekemällä yksinkertainen testi ensimmäisellä esimerkkipelillä ja turvallisuus ja yleistettävyys otettiin huomioon kirjaston rakenteessa ja arkkitehtuurissa. Toisella esimerkkipelillä varmistettiin kirjaston uusien ominaisuuksien ja kokonaisuuden toimivuus. | fi |
dc.description.abstract | In this study a library was developed for allowing user driven modifiability on Unity game engine. The library was developed as a design science artifact. The artifact was evaluated during three cycles which each contained their own evaluation to validate the usefulness of the library. The evaluation was done using two example games and a case study to provide inclusive evaluation. The observations from these evaluations were used to develope the library further. The library is a working and validated software and it can be used for allowing user driven modifiability in game development.
The requirements of adoptability and useability were validated with case study. Performance of the library was tested with a simple test run on the first example game and security and generalizeability were taken into account when defining the structure and architecture of the library. The second example game was used to verify new features and the library as a whole. | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (100 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Unity | |
dc.title | Käyttäjälähtöisen muokattavuuden parantaminen Unity-pelimoottorilla tehdyissä peleissä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201706273066 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Tietotekniikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Mathematical Information Technology | en |
dc.date.updated | 2017-06-27T10:35:57Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 602 | |
dc.subject.yso | käyttäjälähtöisyys | |
dc.subject.yso | loppukäyttäjät | |
dc.subject.yso | sovellukset (tietotekniikka) | |
dc.subject.yso | pelit | |
dc.subject.yso | sovellukset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |