Käyttäjälähtöisen muokattavuuden parantaminen Unity-pelimoottorilla tehdyissä peleissä
Tässä tutkimuksessa toteutettiin käyttäjälähtöistä muokattavuutta helpottava kirjasto Unity-pelimoottorille suunnittelutieteellisenä artefaktina. Artefaktia kehitettiin kolmen syklin ajan, joissa jokaisessa oli oma arviointiosuutensa kirjaston mielekkyyden tarkkailuun. Arviointiin käytettiin kahta esimerkkipeliä ja tapaustutkimusta kattavan arvioinnin takaamiseksi, joiden havaintojen avulla kirjastoa kehitettiin edelleen. Kirjasto on toimiva kokonaisuus ja siitä on apua käyttäjälähtöisen muokattavuuden sallivien pelien kehityksessä.
Kirjaston laadulliset vaatimukset omaksuttavuus ja käytettävyys todennettiin tapaustutkimuksella. Suorituskykyä testattiin tekemällä yksinkertainen testi ensimmäisellä esimerkkipelillä ja turvallisuus ja yleistettävyys otettiin huomioon kirjaston rakenteessa ja arkkitehtuurissa. Toisella esimerkkipelillä varmistettiin kirjaston uusien ominaisuuksien ja kokonaisuuden toimivuus. In this study a library was developed for allowing user driven modifiability on Unity game engine. The library was developed as a design science artifact. The artifact was evaluated during three cycles which each contained their own evaluation to validate the usefulness of the library. The evaluation was done using two example games and a case study to provide inclusive evaluation. The observations from these evaluations were used to develope the library further. The library is a working and validated software and it can be used for allowing user driven modifiability in game development.
The requirements of adoptability and useability were validated with case study. Performance of the library was tested with a simple test run on the first example game and security and generalizeability were taken into account when defining the structure and architecture of the library. The second example game was used to verify new features and the library as a whole.
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23884]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Suorituskyvyn parantaminen reaktiivisella funktio-ohjelmoinnilla tehdyissä peleissä
Rinne, Simo (2017)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia, miten suorituskykyä voi parantaa reaktiivisella funktio-ohjelmoinnilla tehdyissä peleissä. Tutkielmassa tuotettiin suunnittelutieteen menetelmien mukaisesti IT-artefakti, ... -
Evaluating End-user Support : Validating the Use of Multiple Media in a CSCW Application
Pekkola, Samuli; Isomäki, Hannakaisa (IEEE Computer Society Press, 2006)Human-centred views on information systems are gaining more and more attention in IS community. The need to evaluate information systems from such a perspective is thus evident. In this paper, we exploit our earlier developed ... -
Tangible information technology for a better ageing society : proceedings of the Confidence 2010 International Conference: Open doors to ICT for ageing and eInclusion, 9-10 December 2010 Jyväskylä, Finland
Confidence 2010 International Conference; González, Narciso (University of Jyväskylä, 2010) -
JavaScript : ennen ja nyt
Aho, Petteri (2015)JavaScript on saanut kritiikkiä hitaudesta ja lisäksi se on kärsinyt maineesta lelukielenä, joka on hyödyllinen vain suhteellisen yksinkertaisiin tehtäviin. Aikaisemmin web-sivut oli rakennettu pelkän HTML:n avulla ... -
How location-based social network applications are being used
Brennan, Sean (2015)Location-based social network applications have globally become very popular with the expansion of smartphone usage. Location-based social networks (LBSN) can be defined as a site that uses Web 2.0 technology, GPS, WiFi ...