Nuoren ja vanhemman temperamenttien yhteensopivuuden yhteys nuoren oppimiseen liittyviin tunteisiin
Päivämäärä
2017Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää nuoren temperamentin sekä nuoren ja vanhemman temperamenttiyhdistelmien yhteyksiä nuoren kokemiin oppimiseen liittyviin tunteisiin. Lisäksi selvitimme eroja oppimiseen liittyvien tunteiden raportoimisessa sukupuolittain sekä matematiikan ja äidinkielen oppiaineiden välillä. Tutkimuksemme on osa TIKAPUU-tutkimushanketta, joka käynnistyi vuonna 2013. Oman tutkimuksemme aineisto koostui 870 nuoresta, yhteensä 57 eri luokasta, sekä nuorten vanhemmista (N=705). Nuoren temperamenttia mitattiin vanhemman arvioimana EATQ-R- kyselyllä, vanhemman temperamenttia ATQ-R- itsearviointikyselyllä sekä nuoren oppimiseen liittyviä tunteita AEQ-kyselyllä. Temperamenttikyselyiden perusteella muodostettiin aikaisemmissakin tutkimuksissa toimivaksi todetut RUO-temperamenttityypit sekä nuorille että vanhemmille. RUO-tyypit käsittävät joustavan, alikontrolloivan ja ylikontrolloivan temperamenttityypin. Tutkimustuloksemme osoittivat, että nuoret kokivat eri määriä oppimiseen liittyviä tunteita sukupuolesta riippuen. Tuloksissa oli nähtävissä selkeä kahtiajaottelu sukupuolen ja oppiaineen suhteen siten, että pojat raportoivat enemmän positiivisia tunteita matematiikassa ja negatiivisia äidinkielessä, ja tytöt päinvastaisesti enemmän positiivisia tunteita äidinkielessä ja negatiivisia tunteita matematiikassa. Nuoren temperamentti osoittautui merkitseväksi kaikkien negatiivisten tunteiden raportoimisessa, lukuun ottamatta viitteellistä tulosta häpeän tunteessa. Alikontrolloivan tyypin nuoret raportoivat joustavia nuoria enemmän negatiivisia oppimiseen liittyviä tunteita sekä matematiikan että äidinkielen oppiaineen kohdalla. Molemmissa oppiaineissa alikontrolloivat nuoret kokivat myös ylikontrolloivia nuoria enemmän suuttumuksen tunnetta. Positiivisten tunteiden osalta nuoren temperamentin ei havaittu olevan yhteydessä mihinkään matematiikassa tai äidinkielessä raportoituihin tunteisiin. Sukupuolella ei todettu olevan temperamentin kanssa merkitsevää yhdysvaikutusta missään oppimiseen liittyvässä tunteessa, paitsi viitteellinen tulos äidinkielessä koetussa tylsistymisessä, jossa alikontrolloivat pojat raportoivat joustavia poikia enemmän tylsistymisen tunnetta. Viimeiseksi selvitimme, miten vanhemman temperamentti sekä vanhemman ja nuoren temperamenttien yhdistelmät olivat yhteydessä nuoren raportoimiin oppimiseen liittyviin tunteisiin. Tulokset osoittivat, että matematiikan ylpeyden tunteessa joustavien vanhempien nuoret raportoivat enemmän ylpeyden tunnetta, kuin alikontrolloivien vanhempien nuoret. Lisäksi vanhemman ja nuoren temperamenttien yhdistelmillä havaittiin olevan yhteyksiä joihinkin negatiivisiin oppimiseen liittyviin tunteisiin. Merkitsevä tulos ilmeni matematiikan osalta suuttumuksessa, sekä viitteellisesti toivottomuuden tunteessa siten, että joustava nuori, jolla oli joustava vanhempi, raportoi vähemmän suuttumuksen ja toivottomuuden tunnetta matematiikassa, kuin alikontrolloiva nuori, jolla oli alikontrolloiva vanhempi. Äidinkielen häpeän tunteessa ylikontrolloiva nuori, jolla oli joustava vanhempi, raportoi enemmän häpeän tunnetta kuin joustava nuori, jonka vanhempi oli niin ikään joustava. Tutkimus tarjosi uutta tietoa nuoren ja vanhemman temperamenttien, sekä temperamenttiyhdistelmien yhteyksistä nuoren kokemiin oppimiseen liittyviin tunteisiin. Tutkimusalueen ollessa kuitenkin vielä verrattain tutkimatonta aluetta, vaatii aihealue vielä paljon lisätutkimusta ja jatkotarkastelua.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vanhemman temperamentin ja vanhemman kasvatustyylien yhteydet nuoren temperamentin kehitykseen
Jykylä, Johanna; Siiriä, Mira (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka temperamentti kehittyy 6.–9. luokan välillä ja kuinka vanhemman kasvatustyylit ovat yhteydessä nuoren temperamenttiin ja siinä tapahtuviin muutoksiin. Lisäksi tutkimme, ... -
"Tylsää tylsää, ei oo milloinkaan hauskaa" : oppilaiden oppimiseen liittyvät kielteiset tunneilmaisut ja niihin vastaaminen matematiikan erityisopetuksessa
Liljamo, Riina; Pöyliö, Laura (2016)Tutkimusten mukaan tunteet ja oppiminen ovat yhteydessä toisiinsa. Oppiminen ja tunteiden kokeminen ovat molemmat vuorovaikutuksellisia ilmiöitä. Tyypillisiä matematiikan oppimiseen liittyviä kielteisiä tunteita ovat ... -
Nuoren ja vanhemman temperamenttiyhdistelmät ja niiden yhteys nuoren sosioemotionaaliseen kehitykseen
Väänänen, Johanna (2015)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin nuoren ja vanhemman temperamenttiyhdistelmiä sekä niiden yhteyttä nuoren sosioemotionaaliseen kehitykseen. Tutkimus on osa syksyllä 2013 käynnistynyttä TIKAPUU – Alakoulusta yläkouluun ... -
Vanhempien arvioimien temperamenttipiirteiden yhteys lasten raportoimiin tunteisiin sekä näiden sukupuolierot
Puikkonen, Janika (2020)Tutkimuksessa tarkasteltiin esiopetuksen oppilaiden raportoimia tunteita ja vanhempien arvioimia lastensa temperamenttipiirteitä. Tavoitteena oli selvittää esiopetuksen oppilaiden temperamenttipiirteiden ja heidän raportoimien ... -
Ennen oppituntia kuunnellun tutun ja mielialaa nostattavan musiikin vaikutus oppimiseen
Ojell, Miitta; Sipola, Helmi (2022)Musiikinkuuntelulla on havaittu olevan vaikutuksia muun muassa kognitiivisiin suorituksiin sekä oppimiseen, mutta niitä ei ole juurikaan tutkittu osana arjen luonnollisia oppimistilanteita. Tässä pro gradu -tutkielmassa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.