Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHirvonen, Riikka
dc.contributor.authorLahdelma, Pinja
dc.contributor.authorTolonen, Maria
dc.date.accessioned2017-06-27T07:51:16Z
dc.date.available2017-06-27T07:51:16Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1704454
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54691
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää nuoren temperamentin sekä nuoren ja vanhemman temperamenttiyhdistelmien yhteyksiä nuoren kokemiin oppimiseen liittyviin tunteisiin. Lisäksi selvitimme eroja oppimiseen liittyvien tunteiden raportoimisessa sukupuolittain sekä matematiikan ja äidinkielen oppiaineiden välillä. Tutkimuksemme on osa TIKAPUU-tutkimushanketta, joka käynnistyi vuonna 2013. Oman tutkimuksemme aineisto koostui 870 nuoresta, yhteensä 57 eri luokasta, sekä nuorten vanhemmista (N=705). Nuoren temperamenttia mitattiin vanhemman arvioimana EATQ-R- kyselyllä, vanhemman temperamenttia ATQ-R- itsearviointikyselyllä sekä nuoren oppimiseen liittyviä tunteita AEQ-kyselyllä. Temperamenttikyselyiden perusteella muodostettiin aikaisemmissakin tutkimuksissa toimivaksi todetut RUO-temperamenttityypit sekä nuorille että vanhemmille. RUO-tyypit käsittävät joustavan, alikontrolloivan ja ylikontrolloivan temperamenttityypin. Tutkimustuloksemme osoittivat, että nuoret kokivat eri määriä oppimiseen liittyviä tunteita sukupuolesta riippuen. Tuloksissa oli nähtävissä selkeä kahtiajaottelu sukupuolen ja oppiaineen suhteen siten, että pojat raportoivat enemmän positiivisia tunteita matematiikassa ja negatiivisia äidinkielessä, ja tytöt päinvastaisesti enemmän positiivisia tunteita äidinkielessä ja negatiivisia tunteita matematiikassa. Nuoren temperamentti osoittautui merkitseväksi kaikkien negatiivisten tunteiden raportoimisessa, lukuun ottamatta viitteellistä tulosta häpeän tunteessa. Alikontrolloivan tyypin nuoret raportoivat joustavia nuoria enemmän negatiivisia oppimiseen liittyviä tunteita sekä matematiikan että äidinkielen oppiaineen kohdalla. Molemmissa oppiaineissa alikontrolloivat nuoret kokivat myös ylikontrolloivia nuoria enemmän suuttumuksen tunnetta. Positiivisten tunteiden osalta nuoren temperamentin ei havaittu olevan yhteydessä mihinkään matematiikassa tai äidinkielessä raportoituihin tunteisiin. Sukupuolella ei todettu olevan temperamentin kanssa merkitsevää yhdysvaikutusta missään oppimiseen liittyvässä tunteessa, paitsi viitteellinen tulos äidinkielessä koetussa tylsistymisessä, jossa alikontrolloivat pojat raportoivat joustavia poikia enemmän tylsistymisen tunnetta. Viimeiseksi selvitimme, miten vanhemman temperamentti sekä vanhemman ja nuoren temperamenttien yhdistelmät olivat yhteydessä nuoren raportoimiin oppimiseen liittyviin tunteisiin. Tulokset osoittivat, että matematiikan ylpeyden tunteessa joustavien vanhempien nuoret raportoivat enemmän ylpeyden tunnetta, kuin alikontrolloivien vanhempien nuoret. Lisäksi vanhemman ja nuoren temperamenttien yhdistelmillä havaittiin olevan yhteyksiä joihinkin negatiivisiin oppimiseen liittyviin tunteisiin. Merkitsevä tulos ilmeni matematiikan osalta suuttumuksessa, sekä viitteellisesti toivottomuuden tunteessa siten, että joustava nuori, jolla oli joustava vanhempi, raportoi vähemmän suuttumuksen ja toivottomuuden tunnetta matematiikassa, kuin alikontrolloiva nuori, jolla oli alikontrolloiva vanhempi. Äidinkielen häpeän tunteessa ylikontrolloiva nuori, jolla oli joustava vanhempi, raportoi enemmän häpeän tunnetta kuin joustava nuori, jonka vanhempi oli niin ikään joustava. Tutkimus tarjosi uutta tietoa nuoren ja vanhemman temperamenttien, sekä temperamenttiyhdistelmien yhteyksistä nuoren kokemiin oppimiseen liittyviin tunteisiin. Tutkimusalueen ollessa kuitenkin vielä verrattain tutkimatonta aluetta, vaatii aihealue vielä paljon lisätutkimusta ja jatkotarkastelua.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (60 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherNuoruus
dc.subject.othertemperamentti
dc.subject.othertemperamenttiyhdistelmät
dc.subject.otheroppimiseen liittyvät tunteet
dc.subject.otherakateemiset emootiot
dc.subject.otheryhteensopivuus
dc.titleNuoren ja vanhemman temperamenttien yhteensopivuuden yhteys nuoren oppimiseen liittyviin tunteisiin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201706273058
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.subject.methodKyselytutkimus
dc.date.updated2017-06-27T07:51:16Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysotemperamentti
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysotunnetaidot
dc.subject.ysoikä
dc.subject.ysosukupuoli
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysoäidinkieli
dc.subject.ysooppiminen
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot