University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Trollaaminen ja sen vaikutukset Facebookissa

Thumbnail
View/Open
981.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kokko, Henry
Date
2017
Discipline
Tietojärjestelmätiede

 
Trollaaminen on aktiviteetti, mitä tapahtuu sosiaalisessa mediassa ja se yhidstetään pääosin haitalliseen toimintaan. Suurinosa trollauksesta tapahtuu anonymiteetin turvin, mutta joskus trolli saattaa toimia myös omalla identiteetillään. Trollauksen vaikutukset uhriin voivat vaihdella lievistä ärsytyksen tunteista paljon vakavampiin vaikutuksiin, kuten itsensä vahingoittamiseen tai itsemurhaan. Kun trollausta tapahtui enimmäkseen chat-huoneissa, missä lukijakunta oli rajoittunut, trollausta ei otettu vakavasti. Sosiaalisen median yleistyessä trollaus levisi myös, jolloin se mahdollisti trollauksen näkyvyyden suuremmalle lukijakunnalle. Nykyään trollaamiseen suhtaudutaan vakavammin ja jopa Keskusrikospoliisin kyberkeskuksessa seurataan trolleja. Tässä tutkimuksessa käsitellään häiritsevän ja provosoivan trollaamisen lisäksi ideologiatrollausta, aktivismia, kiusaamista, tragediatrollausta ja huolenpitotrollausta. Jokaisella trollilla on omat tavoitteet ja jokaista trollia motivoivat eri asiat. Tutkimuksessa haettiin tietoa kirjallisuuskatsauksella, tarkkailevalla havainnoinnilla, osallistuvalla havainnoinnilla ja laadullisella kyselyllä. Kyselyyn osallistui kymmenen henkilöä, joista viisi oli trolleja ja loput viisi uhria. Kyselyllä pyrittiin saamaan parempi ymmärrys trollaamisesta ja sen ilmenemisestä. Tutkimuksessa tehtiin havaintoja useista erilaisista trolleista ja heidän profiileistaan. Trollit käyttävät eri profiileja eri tarkoituksiin. Joillakin profiileilla keskitytään trollaamaan, kun toisilla profiileilla pyritään keräämään trolleille näkyvyyttä. Trollauksen kanssa on opittava elämään, koska sitä tulee olemaan niin kauan, kun trollaaminen on mahdollista. Sen vaikutuksia voidaan kuitenkin yrittää lievittää tai vähentää mahdollisuutta joutua trollin uhriksi. ...
 
Trolling is an activity that occurs on social media platforms and is often asso-ciated to be malicious in nature. Most trolling is done in anonymity, but some-times users who employ trolling can also use their real identities. When trolling was still happening mainly in chat rooms where its readership exposure is limited, trolling was not initially taken seriously. However, in re-cent years, trolling has become more widespread with far greater outreach on social media platforms. For instance, even the Finnish police is taking trolling seriously. In this study, trolling is considered beyond harassment and provocation. Ideol-ogy Trolling, Activism, Cyber-bullying, RIP-trolling, and Concern Trolling will also be covered. Each type of trolling has different goals and the trolls are moti-vated by different interests. The impacts of trolling can range from triggering mild annoyance in receivers of trolling to far severe and sinister results such as inducing depression, catalysing suicides and self-harm in victims. The study is based on literature, observation without intervention, observation with intervention and a qualitative survey. Ten people took part in the survey. Five of the people were trolls and five of them were victims of trolling. With the survey it was possible to get a better understanding of trolling and how it takes place in Facebook among Finnish-speaking people. In the study there are observations of many kind of trolls and their profiles were made. Trolls are using different profiles for different purposes. Some pro-files are focusing on trolling and other profiles are trying to help other trolls gain visibility Trolling is something users have to live with since it will never stop as long as there is possibility of trolling. However it's effects can be reduced or it is possi-bility to avoid completely becoming a victim of trolling. ...
 
Keywords
trollaaminen trollit sosiaalinen media Facebook
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706213017

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23985]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Yhteisöviestinnän opiskelijoiden asenteet yksityisyyden hallintaa kohtaan Facebookissa työelämäkontekstissa 

    Rantala, Mikko (2012)
    Tällä tutkielmalla pyritään selvittämään, miten Jyväskylän yliopiston yhteisöviestinnän opiskelijat suhtautuvat yksityisyyden hallintaan sosiaalisen median yhteisöpalvelu Facebookissa. Tutkielmasta saadaan hyödyllistä uutta ...
  • Muumit meemeiksi, meemit mielteiksi : diskurssianalyysi muumiaiheisista meemeistä Facebookissa 

    Heikkilä, Aino (2019)
    Tutkielma käsittelee kolmea eri muumiaiheista meemiä, jotka on poimittu Facebook-sivustolta. Menetelmänä toimii diskurssianalyysi. Diskurssi määritellään Michel Foucaultin mukaan, eli osana mielikuvien tai lausumien ...
  • Kannanottoja kotisohvalta : ideologinen ryhmätoiminta ja verkkovaikuttaminen Facebookissa 

    Penttinen, Maija (2018)
    Tarkastelen tutkielmassani verkkoyhteisöpalvelu Facebookissa tapahtuvaa ideologisperusteista ryhmittäytymistä. Ideologiseksi määrittelen tässä tutkimuksessa sellaiset ryhmittymät, jotka aiheeltaan kertovat perustavanlaatuisesti ...
  • Auttamisen diskursiivinen rakentuminen Facebookissa Refugees Welcome Keski-Suomi -sivulla 

    Heinonen, Niina (2016)
    Maisterintutkielmassani tarkastelen, miten turvapaikanhakijoiden auttaminen rakentuu diskursiivisesti Facebookissa Refugees Welcome Keski-Suomi -sivulla. Euroopan pakolaiskriisin myötä Suomeen saapui viime vuonna yli 30 ...
  • Suomalaisten musiikkiartistien markkinointitavat Facebookissa : sisällönanalyysi viiden artistin Facebook-päivityksistä 

    Hytönen, Emma-Karoliina (2014)
    Työn tarkoituksena oli selvittää, millaista markkinointia suomalaiset artistit käyttävät Facebookissa. Lisäksi selvi-tettiin, onko markkinointiviestintä tutkittavien artistien kohdalla kommunikoivaa. Kolmanneksi tarkoituksena ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre