Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorAhola, Minna
dc.date.accessioned2017-06-20T06:45:19Z
dc.date.available2017-06-20T06:45:19Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1703948
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54590
dc.description.abstractTämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumista peruskoulun 1-6 luokalla. Lisäksi tutkittiin luokanopettajien käsityksiä inkluusion näyttäytymisestä luokassa sekä koulussa yleisesti. Tutkimusote on laadullinen ja menetelmänä on fenomenografinen lähestymistapa. Aineiston keruu toteutettiin helmikuussa 2017 kyselyn avulla. Kysely toteutettiin Webropol-ohjelmalla. Tutkimukseen osallistui kaksi luokanopettajaa ja 14 luokanopet- tajaopiskelijaa, joilla oli vähintään neljä kuukautta opettajankokemusta. Opettajien käsitysten mukaan inkluusio on sekä mahdollisuus että haaste. In- kluusion toteutumisen ehtona on, että koulun arvot ovat inkluusiomyönteiset. Arvoiksi nousivat toisten kunnioittaminen sekä erilaisuuden hyväksyminen. Myös koulun toimin- takulttuurin tulee olla inkluusiomyönteinen. Koululle toivottiin yhteistä toimintasuunni- telmaa, jonka mukaan kaikilla luokanopettajilla on sama tahtotila ja toimintatavat in- kluusion toteuttamiseen. Resursseissa nähtiin olevan suuria puutteita. Opettajien käsitysten mukaan avusta- jan ja erityisopettajan läsnäolo luokassa helpottaisi opettajan työtä. Se mahdollistaisi kaikkien oppilaiden tasa-arvoisen kohtelun. Inkluusio käsitettiin oppilaan oikeudeksi, jota ei saa toteuttaa säästösyistä vaan kaikkien oppilaiden oppimisen mahdollistamisek- si. Siksi henkilökunnan yhteistyö koettiin tärkeäksi.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (75 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherInkluusio
dc.subject.otheropettajien käsitykset
dc.titleInkluusio - tie tulevaisuuteen? : luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta
dc.title.alternativeLuokanopettajien käsityksiä inkluusiosta
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201706202962
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2017-06-20T06:45:19Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysokoulu
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysokäsitykset
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright