Inkluusio - tie tulevaisuuteen? : luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta
Authors
Date
2017Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta ja
sen toteutumista peruskoulun 1-6 luokalla. Lisäksi tutkittiin luokanopettajien käsityksiä
inkluusion näyttäytymisestä luokassa sekä koulussa yleisesti.
Tutkimusote on laadullinen ja menetelmänä on fenomenografinen lähestymistapa.
Aineiston keruu toteutettiin helmikuussa 2017 kyselyn avulla. Kysely toteutettiin
Webropol-ohjelmalla. Tutkimukseen osallistui kaksi luokanopettajaa ja 14 luokanopet-
tajaopiskelijaa, joilla oli vähintään neljä kuukautta opettajankokemusta.
Opettajien käsitysten mukaan inkluusio on sekä mahdollisuus että haaste. In-
kluusion toteutumisen ehtona on, että koulun arvot ovat inkluusiomyönteiset. Arvoiksi
nousivat toisten kunnioittaminen sekä erilaisuuden hyväksyminen. Myös koulun toimin-
takulttuurin tulee olla inkluusiomyönteinen. Koululle toivottiin yhteistä toimintasuunni-
telmaa, jonka mukaan kaikilla luokanopettajilla on sama tahtotila ja toimintatavat in-
kluusion toteuttamiseen.
Resursseissa nähtiin olevan suuria puutteita. Opettajien käsitysten mukaan avusta-
jan ja erityisopettajan läsnäolo luokassa helpottaisi opettajan työtä. Se mahdollistaisi
kaikkien oppilaiden tasa-arvoisen kohtelun. Inkluusio käsitettiin oppilaan oikeudeksi,
jota ei saa toteuttaa säästösyistä vaan kaikkien oppilaiden oppimisen mahdollistamisek-
si. Siksi henkilökunnan yhteistyö koettiin tärkeäksi.
...
Alternative title
Luokanopettajien käsityksiä inkluusiostaMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Induktiovaiheen aineenopettajien käsityksiä inkluusiosta ja oppilaiden yksilöllisyydestä
Virkki, Antti (2022)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opetusuransa alkutaipaleella olevien induktiovaiheen aineenopettajien käsityksiä inkluusiosta ja oppilaiden yksilöllisyydestä. Lisäksi selvitettiin millaisia rajoitteita ja ... -
"Inkluusio on hyvä asia, kun asenne ja resurssit on kohillaan" : opettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumisesta varhaiskasvatuksessa
Soini, Nea; Sjöblom, Julianna (2024)Tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien käsityksiä inkluusiosta sekä sen toteutumisesta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten varhaiskasvatuksen opettajat ja erityisopettajat ... -
Kolmiportainen tuki - säästöä inkluusion varjolla? : luokanopettajien käsityksiä lakimuutoksen 642/2010 vaikutuksista oppilaiden saamaan tukeen ja opettajien työhön
Tuomioja, Petri (2014)Tuomioja, P. Kolmiportainen tuki- säästöä inkluusion varjolla. Luokanopettaji-en käsityksiä lakimuutoksen 642/2010 vaikutuksista oppilaiden saamaan tukeen ja opettajien työhön. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus ... -
Esi- ja luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumisesta esiopetuksen ja perusopetuksen nivelvaiheessa
Romppanen, Ulla-Riitta (2018)Tässä pro-gradu tutkielmassa tutkin esi- ja luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumisesta esiopetuksen ja perusopetuksen nivelvaiheessa. Inkluusiolla tässä tutkimuksessa tarkoitetaan jokaisen lapsen ... -
Opettajien kokemuksia CLIL-opetuksen eriyttämisestä : käsityksiä, käytänteitä ja haasteita
Roiha, Anssi (2012)Tämä laadullisen tapaustutkimuksen ja määrällisen kyselytutkimuksen yhdistävä kaksivaiheinen tutkimus käsittelee eriyttämistä CLIL-opetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää (1) alakoulussa englanninkielistä ...