dc.contributor.author | Ahola, Minna | |
dc.date.accessioned | 2017-06-20T06:45:19Z | |
dc.date.available | 2017-06-20T06:45:19Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1703948 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54590 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta ja
sen toteutumista peruskoulun 1-6 luokalla. Lisäksi tutkittiin luokanopettajien käsityksiä
inkluusion näyttäytymisestä luokassa sekä koulussa yleisesti.
Tutkimusote on laadullinen ja menetelmänä on fenomenografinen lähestymistapa.
Aineiston keruu toteutettiin helmikuussa 2017 kyselyn avulla. Kysely toteutettiin
Webropol-ohjelmalla. Tutkimukseen osallistui kaksi luokanopettajaa ja 14 luokanopet-
tajaopiskelijaa, joilla oli vähintään neljä kuukautta opettajankokemusta.
Opettajien käsitysten mukaan inkluusio on sekä mahdollisuus että haaste. In-
kluusion toteutumisen ehtona on, että koulun arvot ovat inkluusiomyönteiset. Arvoiksi
nousivat toisten kunnioittaminen sekä erilaisuuden hyväksyminen. Myös koulun toimin-
takulttuurin tulee olla inkluusiomyönteinen. Koululle toivottiin yhteistä toimintasuunni-
telmaa, jonka mukaan kaikilla luokanopettajilla on sama tahtotila ja toimintatavat in-
kluusion toteuttamiseen.
Resursseissa nähtiin olevan suuria puutteita. Opettajien käsitysten mukaan avusta-
jan ja erityisopettajan läsnäolo luokassa helpottaisi opettajan työtä. Se mahdollistaisi
kaikkien oppilaiden tasa-arvoisen kohtelun. Inkluusio käsitettiin oppilaan oikeudeksi,
jota ei saa toteuttaa säästösyistä vaan kaikkien oppilaiden oppimisen mahdollistamisek-
si. Siksi henkilökunnan yhteistyö koettiin tärkeäksi. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (75 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Inkluusio | |
dc.subject.other | opettajien käsitykset | |
dc.title | Inkluusio - tie tulevaisuuteen? : luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta | |
dc.title.alternative | Luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201706202962 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2017-06-20T06:45:19Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | inkluusio | |
dc.subject.yso | koulu | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | käsitykset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat. | fi |
dc.rights.accessrights | This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities. | en |
dc.type.okm | G2 | |