Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorAhola, Minna
dc.date.accessioned2017-06-20T06:45:19Z
dc.date.available2017-06-20T06:45:19Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1703948
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54590
dc.description.abstractTämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumista peruskoulun 1-6 luokalla. Lisäksi tutkittiin luokanopettajien käsityksiä inkluusion näyttäytymisestä luokassa sekä koulussa yleisesti. Tutkimusote on laadullinen ja menetelmänä on fenomenografinen lähestymistapa. Aineiston keruu toteutettiin helmikuussa 2017 kyselyn avulla. Kysely toteutettiin Webropol-ohjelmalla. Tutkimukseen osallistui kaksi luokanopettajaa ja 14 luokanopet- tajaopiskelijaa, joilla oli vähintään neljä kuukautta opettajankokemusta. Opettajien käsitysten mukaan inkluusio on sekä mahdollisuus että haaste. In- kluusion toteutumisen ehtona on, että koulun arvot ovat inkluusiomyönteiset. Arvoiksi nousivat toisten kunnioittaminen sekä erilaisuuden hyväksyminen. Myös koulun toimin- takulttuurin tulee olla inkluusiomyönteinen. Koululle toivottiin yhteistä toimintasuunni- telmaa, jonka mukaan kaikilla luokanopettajilla on sama tahtotila ja toimintatavat in- kluusion toteuttamiseen. Resursseissa nähtiin olevan suuria puutteita. Opettajien käsitysten mukaan avusta- jan ja erityisopettajan läsnäolo luokassa helpottaisi opettajan työtä. Se mahdollistaisi kaikkien oppilaiden tasa-arvoisen kohtelun. Inkluusio käsitettiin oppilaan oikeudeksi, jota ei saa toteuttaa säästösyistä vaan kaikkien oppilaiden oppimisen mahdollistamisek- si. Siksi henkilökunnan yhteistyö koettiin tärkeäksi.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (75 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherInkluusio
dc.subject.otheropettajien käsitykset
dc.titleInkluusio - tie tulevaisuuteen? : luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta
dc.title.alternativeLuokanopettajien käsityksiä inkluusiosta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201706202962
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2017-06-20T06:45:19Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysokoulu
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysokäsitykset
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot