Opinto-ohjaajien kokemuksia lukioiden yhdistämisen vaikutuksista heidän työhönsä
Tutkimukseni aihe on opinto-ohjaajien kokemukset erään keskisuuren suomalaisen kaupungin lukioiden yhdistämisestä. Haluan selvittää, miten opinto-ohjaajat ovat kokeneet yhdistämisen ja sen vaikutukset työhönsä. Toivon työni tuottavan uutta tutkimustietoa lukioiden yhdistämises-tä etenkin opinto-ohjaajien näkökulmasta. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Millaisia ennakko-odotuksia opinto-ohjaajilla oli ennen lukioiden yhdistämistä? 2. Millaisia olivat vuoden päästä yhdistämisestä toteutuneet kokemukset? 3. Neljän vuoden kuluttua yhdistämisestä: miten opin-to-ohjaajien kokemukset olivat muuttuneet?
Tutkimukseni on tapaustutkimus, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytän teemahaastatte-lua. Tutkimuksen aineistona ovat kahden opinto-ohjaajan haastattelut. Molempia haastateltiin kaksi kertaa tutkimusprosessin aikana, ensin vuoden kuluttua yhdistämisestä ja uudelleen kolme vuotta myöhemmin. Analysoin aineiston temaattisella sisällönanalyysilla aineistolähtöi-sesti.
Analyysin tuloksena muodostin kahdeksan pääluokkaa liittyen opinto-ohjaajien kokemuk-siin lukioiden yhdistämisestä. Ensimmäinen pääluokka kattaa lukioiden yhdistämisen ulkoiset tekijät: syyt ja toteutuksen. Toinen pääluokka käsittelee opinto-ohjaajien suhtautumista yhdis-tämiseen, sekä heidän toiveitaan ja odotuksiaan sen suhteen. Kolmannessa pääluokassa käsitel-lään edellisten toteutumista. Neljännessä pääluokassa eritellään opinto-ohjaajien työn muutosta yhdistämisen myötä. Esille tuli niin positiivisia kuin negatiivisiakin seikkoja. Viides pääluokka kartoittaa opinto-ohjaajien näkemystä kahden opinto-ohjaajan lukion mahdollisuuksista ja haasteista. Kuudennessa pääluokassa pohditaan esimiehen ja työyhteisön vaikutusta opinto-ohjaajien työhön. Seitsemäs pääluokka pohtii ohjausta ja koulua muutoksessa opinto-ohjaajien silmin. Lopuksi kahdeksas pääluokka käsittää opinto-ohjaajien pohdintaa työstään, sen nykyti-lanteesta ja tulevaisuudesta.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että opinto-ohjaajien odotukset ensimmäiselle vuodelle toteutuivat melko hyvin, ja monet peloista osoittautuivat turhiksi. Perusasiat toimivat hyvin, ja opiskelijan kannalta ei löytynyt varsinaisesti haittoja. Haasteellisimmaksi asiaksi nousi kahden erilaisen työyhteisökulttuurin yhdistäminen. Neljän vuoden kuluttua yhdistämisestä kokemuk-set olivat hyvin samansuuntaisia, mutta vielä positiivisempia kuin aluksi. Jonkinasteista speku-laatiota yhdistämiseen liittyen kuitenkin edelleen esiintyi.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29543]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Yhteiskunta muuttuu, meidänkin on muututtava siellä mukana." : ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajien näkemyksiä työelämän muutoksesta ja sen vaikutuksista omaan ohjaustyöhön
Seppänen, Vilma; Varjonen, Vilma (2021)Tämän pro gradu- tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää, miten ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajat näkevät työelämän muutoksen ja sen vaikutukset omaan ohjaustyöhön. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla ... -
Toimijuuden tukeminen ohjauksessa : opinto-ohjaajien kokemuksia toimijuuden tukemisesta opinto-ohjauksessa toisen asteen oppilaitoksissa
Sarén, Raisa (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajien kokemuksia nuorten toimijuuden tukemisesta ohjauksessa. Tutki-muksessa kartoitettiin tietoa siitä, mitkä ovat ohjaajien kokemusten mukaan ... -
Psykososiaalinen tuki ja ammatinvalinnanohjaus lukion opinto-ohjauksessa : opiskelijoiden ja opinto-ohjaajien kokemuksia
Hannuksela, Emmi (2015)Tutkimuksessa tarkasteltiin millaista psykososiaalista tukea ja ammatinvalinnan-ohjausta lukion opinto-ohjaus antaa lukiolaisille ja opinto-ohjaajan roolia näiden tarjoajana. Lisäksi tarkasteltiin tutkittavien opinto-ohjaajien ... -
Opinto-ohjaajien työtyytyväisyys tutkimus Oulun läänissä toimivien opinto-ohjaajien työtyytyväisyydestä ja siihen liittyvistä tekijöistä.
Similä, Arto (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2008) -
"Tää eettisyys on jo niinku opon työn ytimessä" : opinto-ohjaajien käsityksiä ohjaustyön eettisistä ristiriidoista
Jaakonaho, Kaisa; Manninen, Merja (2019)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä erilaisista tavoista, joilla opinto-ohjaajat käsittävät ohjaustyön eettiset ristiriidat ja miten he ovat niitä ratkaisseet. Tuomalla esille käsityksiä haluamme nostaa ...