Työmuistin ja lyhytkestoisen muistin yhteys aritmeettiseen sujuvuuteen alkuopetusiässä
Tämä tutkimus tarkasteli lasten työmuistin ja lyhytkestoisen muistin toiminnan
yhteyttä heidän aritmetiikan sujuvuutensa. Työmuisti on todettu yhdeksi
aritmetiikan sujuvuuden taustalla vaikuttavaksi tekijäksi, mutta aiemmat
tutkimushavainnot ovat osittain ristiriitaisia. Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka
paljon tämä muistitoiminnan vaihtelu selittää aritmetiikan sujuvuuden vaihtelua
1. luokalla, sekä 2. luokalla, kun 1. luokan taitotaso on kontrolloitu. Aihetta tarkasteltiin
muistitehtävien kolmesta ulottuvuudesta: vertailtiin työmuistin ja lyhytkestoisen
muistin, sekä visuaalisen ja kielellisen säilön, ja lopuksi sanojen ja
numeroiden muistamiskyvyn yhteyttä aritmeettiseen sujuvuuteen.
Tutkimukseen osallistui 195 lasta, joiden aritmetiikan sujuvuutta seurattiin
ensimmäisen luokan keväältä toisen luokan syksylle. Muistitoiminnot mitattiin
ensimmäisen luokan keväällä. Aineisto analysoitiin regressioanalyysilla.
Työmuisti selitti aritmeettista sujuvuutta ensimmäisellä luokalla enemmän
kuin lyhytkestoinen muisti. Kielellinen säilö oli hieman vahvempi sujuvuuden
selittäjä ensimmäisellä luokalla kuin visuaalinen säilö. Kyky muistaa sekä sanoja
että numeroita vaikutti sujuvuuteen ensimmäisellä luokalla, mutta kyky muistaa
numeerista materiaalia korostui tuloksissa. Sujuvuutta toisella luokalla selitti
pääosin ensimmäisen luokan taitotaso, mutta myös kyky muistaa numeroita.
Johtopäätös on, että sujuvuuden harjaannuttamiseksi tulisi opettaa lapsille
laskemista tehostavia työmuisti– ja laskustrategioita, huomioiden samalla matematiikan
hierarkkinen luonne. Lisäksi tulee kiinnittää huomio siihen, että vältetään
oppilaiden työmuistin ylikuormittumista matematiikan tunneilla.
työmuisti, lyhytkestoinen muisti, aritmetiikka, sujuvuus, alkuopetus.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Oman älypuhelimen läsnäolon vaikutus käytettävissä olevaan työmuistin kapasiteettiin
Ovaska, Mikael (2022)Viime vuosikymmenen aikana älypuhelimesta on tullut jatkuvasti mukana kulkeva sekä läsnä oleva artefakti. Monien elämänlaatua parantavien ominaisuuksien lisäksi älypuhelimella on havaittu olevan myös kognition suorituskykyä ... -
Children with mathematical disabilities have heterogeneous cognitive profiles
Rautiainen, Jarno; Ikonen, Helka (2021)Matematiikan oppimisvaikeudet on aiemmissa tutkimuksissa yhdistetty moniin kognitiivisiin osa-alueisiin kuten työmuistiin, prosessointinopeuteen, visuospatiaalisiin taitoihin ja kielellisiin taitoihin. On kuitenkin vielä ... -
Miksi muistaa? : muistin politiikan ja etiikan kysymyksiä
Suni, Jari (2008)Tutkielma käsittelee sitä, minkä takia menneisyyden muistaminen on tärkeää. Tarkoituksena on selvittää muistin politiikan ja muistin etiikan ilmiöitä yhteiskuntafilosofisella tasolla. Menneisyyden käsittelyllä on vaikutusta ... -
Tietokoneistettu työmuistin harjoittaminen: kognitiivisten mekanismien analyysi
Andersson, Laura (2017) -
Minäkäsityksen, matemaattisen kiinnostuksen, lukujonotaitojen, työmuistin, fonologisen tietoisuuden sekä nopean nimeämisen taitojen yhteys laskutaidon sujuvuuden intervention vasteeseen
Puranen, Suvi (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kognitiivisten ja emotionaalisten tekijöiden yhteyttä laskutaidon sujuvuuden intervention vasteeseen. Tarkaste-lun kohteena kognitiivisista tekijöistä olivat lukujonotaidot, ...