Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorAro, Mikko
dc.contributor.authorGranberg, Annaleena
dc.date.accessioned2017-06-15T12:50:20Z
dc.date.available2017-06-15T12:50:20Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1703896
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54526
dc.description.abstractTämä tutkimus tarkasteli lasten työmuistin ja lyhytkestoisen muistin toiminnan yhteyttä heidän aritmetiikan sujuvuutensa. Työmuisti on todettu yhdeksi aritmetiikan sujuvuuden taustalla vaikuttavaksi tekijäksi, mutta aiemmat tutkimushavainnot ovat osittain ristiriitaisia. Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka paljon tämä muistitoiminnan vaihtelu selittää aritmetiikan sujuvuuden vaihtelua 1. luokalla, sekä 2. luokalla, kun 1. luokan taitotaso on kontrolloitu. Aihetta tarkasteltiin muistitehtävien kolmesta ulottuvuudesta: vertailtiin työmuistin ja lyhytkestoisen muistin, sekä visuaalisen ja kielellisen säilön, ja lopuksi sanojen ja numeroiden muistamiskyvyn yhteyttä aritmeettiseen sujuvuuteen. Tutkimukseen osallistui 195 lasta, joiden aritmetiikan sujuvuutta seurattiin ensimmäisen luokan keväältä toisen luokan syksylle. Muistitoiminnot mitattiin ensimmäisen luokan keväällä. Aineisto analysoitiin regressioanalyysilla. Työmuisti selitti aritmeettista sujuvuutta ensimmäisellä luokalla enemmän kuin lyhytkestoinen muisti. Kielellinen säilö oli hieman vahvempi sujuvuuden selittäjä ensimmäisellä luokalla kuin visuaalinen säilö. Kyky muistaa sekä sanoja että numeroita vaikutti sujuvuuteen ensimmäisellä luokalla, mutta kyky muistaa numeerista materiaalia korostui tuloksissa. Sujuvuutta toisella luokalla selitti pääosin ensimmäisen luokan taitotaso, mutta myös kyky muistaa numeroita. Johtopäätös on, että sujuvuuden harjaannuttamiseksi tulisi opettaa lapsille laskemista tehostavia työmuisti– ja laskustrategioita, huomioiden samalla matematiikan hierarkkinen luonne. Lisäksi tulee kiinnittää huomio siihen, että vältetään oppilaiden työmuistin ylikuormittumista matematiikan tunneilla. työmuisti, lyhytkestoinen muisti, aritmetiikka, sujuvuus, alkuopetus.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (67 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othertyömuisti
dc.subject.otherlyhytkestoinen muisti
dc.subject.otheraritmetiikka
dc.subject.othersujuvuus
dc.subject.otheralkuopetus
dc.titleTyömuistin ja lyhytkestoisen muistin yhteys aritmeettiseen sujuvuuteen alkuopetusiässä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201706152912
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2017-06-15T12:50:20Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysotyömuisti
dc.subject.ysomuisti
dc.subject.ysoaritmetiikka
dc.subject.ysosujuvuus
dc.subject.ysoalkuopetus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot