dc.contributor.author | Girsén, Otto | |
dc.date.accessioned | 2017-06-15T09:37:27Z | |
dc.date.available | 2017-06-15T09:37:27Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54518 | |
dc.description.abstract | Maahanmuutto Suomeen nykyisessä muodossaan on kohtalaisen uusi ilmiö. Maahanmuuton
lisääntyessä myös koulujen oppilaista yhä isompi osa ovat kasvaneet elämänsä aikana jossain
toisessa kulttuurissa. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten englannin opettajat
kokevat tämän Suomessa jatkuvasti lisääntyvän ilmiön työelämässään. Tutkimuksessa
pohdittiin myös opettajankoulutuksesta saatavia resursseja monikulttuuristen luokkien
opettamiseen. Tätä selvittääkseni haastattelin kolmea opettajaa, jotka työskentelevät
monikulttuurisuudesta tunnetulla alueella. Haastateltavat olivat saaneet opettajankoulutuksensa
eri kaupungeissa.
Oppilaiden kulttuuritaustojen vaikutusta luokkahuoneopetukseen on tutkittu jonkin verran.
Opetuksessa on hyödyllistä huomioida oppilaiden kulttuurillinen ja kielellinen tausta, mutta
Suomessa aihetta ei ole tutkittu vielä riittävästi. Aikaisemmat tutkimukset ovat kuitenkin
osoittaneet, että Suomessa opettajat kokevat lisääntyvän monikulttuurisuuden isoksi
ongelmaksi opettajan ammatissa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opettajat kokevat kulttuurin olevan tärkeä vaikuttaja
luokkahuoneissa. Tämän huomioimiseen liittyy kuitenkin useita ongelmia, kuten mahdollinen
kielimuuri ja puutteelliset resurssit. Tämän lisäksi tutkimuksessa ilmeni, että
pääkaupunkiseudun ulkopuolella oppilaiden kulttuurilliset taustat oli otettu
opettajankoulutuksessa huomioon hyvin välttävästi. Suomen opettajankoulutuksen tulisi
kehittyä niin, että jatkuvasti lisääntyvä monikulttuurisuus olisi opettajille helpompaa ottaa
huomioon luokkahuoneessa. | fi |
dc.format.extent | 25 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | cultural diversity | |
dc.subject.other | teacher training | |
dc.title | Cultural diversity and the teacher's profession : secondary school English teachers' experiences of cultural diversity in teacher training and classrooms in Finland | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201706152902 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.date.updated | 2017-06-15T09:37:27Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |