Cultural diversity and the teacher's profession : secondary school English teachers' experiences of cultural diversity in teacher training and classrooms in Finland
Maahanmuutto Suomeen nykyisessä muodossaan on kohtalaisen uusi ilmiö. Maahanmuuton
lisääntyessä myös koulujen oppilaista yhä isompi osa ovat kasvaneet elämänsä aikana jossain
toisessa kulttuurissa. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten englannin opettajat
kokevat tämän Suomessa jatkuvasti lisääntyvän ilmiön työelämässään. Tutkimuksessa
pohdittiin myös opettajankoulutuksesta saatavia resursseja monikulttuuristen luokkien
opettamiseen. Tätä selvittääkseni haastattelin kolmea opettajaa, jotka työskentelevät
monikulttuurisuudesta tunnetulla alueella. Haastateltavat olivat saaneet opettajankoulutuksensa
eri kaupungeissa.
Oppilaiden kulttuuritaustojen vaikutusta luokkahuoneopetukseen on tutkittu jonkin verran.
Opetuksessa on hyödyllistä huomioida oppilaiden kulttuurillinen ja kielellinen tausta, mutta
Suomessa aihetta ei ole tutkittu vielä riittävästi. Aikaisemmat tutkimukset ovat kuitenkin
osoittaneet, että Suomessa opettajat kokevat lisääntyvän monikulttuurisuuden isoksi
ongelmaksi opettajan ammatissa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opettajat kokevat kulttuurin olevan tärkeä vaikuttaja
luokkahuoneissa. Tämän huomioimiseen liittyy kuitenkin useita ongelmia, kuten mahdollinen
kielimuuri ja puutteelliset resurssit. Tämän lisäksi tutkimuksessa ilmeni, että
pääkaupunkiseudun ulkopuolella oppilaiden kulttuurilliset taustat oli otettu
opettajankoulutuksessa huomioon hyvin välttävästi. Suomen opettajankoulutuksen tulisi
kehittyä niin, että jatkuvasti lisääntyvä monikulttuurisuus olisi opettajille helpompaa ottaa
huomioon luokkahuoneessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Non-native English-speaking teachers of English in Finland : teachers' thoughts and experiences of their profession
Kosonen, Stiina (2014)Englanninkielen opettajia on nykyään määrällisesti paljon, niin Suomessa kuin ympäri maailmaa.Opettajat jakautuvat karkeasti kahteen ryhmään; englantia äidinkielenään puhuviin natiiviopettajiin ja ei-natiiveihin englantia ... -
Utilizing our language repertoires : a resource package for lower secondary school English lessons for classrooms with migrant students
Lehtimäki, Hanna (2019)Maahanmuutto ja globalisaatio ovat tuoneet Suomeen viime vuosien aikana ennätysmäärän ulkomaalaisia. Tämä näkyy myös kouluissa ja mediassa, joissa maahanmuuton ongelmat ovat yleinen puheenaihe. Vähemmän puhutaan siitä, ... -
Use of music in English classrooms in lower and upper secondary schools and at university of applied sciences : a comparative study on teachers' perceptions and practices
Keskinen, Outi (2014)Oppiaineiden välinen integraatio ja monipuolisten opetusmenetelmien luoma kokemuksellisuus ovat merkityksellisiä elementtejä modernissa kielten opetuksessa. Musiikilla ja kielillä on todettu olevan useita yhteisiä tekijöitä, ... -
Elementary school teachers' experiences of implementing the Teacher Classroom Management Method : Case study in Finland
Maunula, Minna; Granlund, Kati; Harju-Luukkainen, Heidi (International Society for Technology Education and Science, 2023)The diversity of pupils and their different difficulties challenge teachers' skills and methods in teaching. Some behavioral challenges require rapid intervention and a multidisciplinary and interdisciplinary approach from ... -
Cognition of Korean-English secondary school teachers about intercultural dimension in EFL teaching
Choi, Yuri (2016)The importance of intercultural competence in education has been recognized in order to promote students’ tolerance and empathy towards others in the globalized world. Being the first and foremost foreign language subject ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.