Non-native English-speaking teachers of English in Finland : teachers' thoughts and experiences of their profession
Englanninkielen opettajia on nykyään määrällisesti paljon, niin Suomessa kuin ympäri maailmaa.Opettajat jakautuvat karkeasti kahteen ryhmään; englantia äidinkielenään puhuviin natiiviopettajiin ja ei-natiiveihin englantia puhuviin opettajiin. Jo vuosikymmen sitten on arvioitu, että ei-natiivit englanninkielen opettajat ovat muodostaneet enemmistön. Siitä huolimatta ei-natiiveja opettajia on alettu tutkia vasta viimeisten vuosikymmenten aikana, sillä natiiviopettajia on perinteisesti suosittu. Suomessa tilanne on kuitenkin toinen, sillä ei-natiivit opettajat ovat Suomessa itsestäänselvyys ja selvä enemmistö.
Tutkielman tarkoitus on toimia keskustelunavauksena ja tuoda uusi näkökulma
suomalaiseen opettajatutkimukseen. Tavoitteena on antaa ei-natiiveille englanninopettajille mahdollisuus kertoa omista ajatuksistaan ja kokemuksistaan. Muita mielenkiinnon aiheita ovat ei-natiivien opettajien vahvuudet ja heikkoudet työn kannalta sekä työn haasteet. Tutkimuksen aineisto koostuu neljän kokeneen ei-natiivin englanninkielen lukio-opettajan haastatteluista. Haastattelu valittiin tutkimusmenetelmäksi, jotta tutkittavista ja kokemuksista saataisiin syvällistä tietoa. Teemoittelun kautta pyrittiin löytämään opettajien vastauksia yhdistäviä sekä erottavia piirteitä.
Tulokset osoittivat, että opettajat kokevat ei-natiiviuden luonnollisena asiana. He pitivät englannin kielitaitoaan riittävänä opettajan työhön ja koulutustaan sopivana. Natiivi- ja einatiiviopettajat koettiin tasa-arvoisina, joskin molemmilla ryhmillä on omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Omiksi vahvuuksikseen ei-natiivit opettajat totesivat sekä ymmärryksen vieraan kielen oppimisprosessista että suomen kielen taidon. Heikkouksikseen he mainitsivat puutteellisen sanaston, epätäydellisen lausumisen ja virheiden tekemisen. Tyypillisiä haasteita ovat vaikeat opetusmateriaalit sekä se, että oppilaat kyselevät opettajille vieraista asioista. Pienen otoksen vuoksi tulokset eivät ole yleistettävissä, joten laajempi tutkimus on välttämätön laajemmin hyödynnettäviä tuloksia varten.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The experiences of non-native English-speakers and native English-speakers teaching in China
Luokkanen, Alma (2020)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tutkia Kiinassa englannin kieltä opettavien syntyperäisten englannin puhujien sekä muiden vierasmaalaisten opetuskokemuksia. Se tutkii myös, mitä eroja opettajien opetusmetodeissa ... -
Cultural diversity and the teacher's profession : secondary school English teachers' experiences of cultural diversity in teacher training and classrooms in Finland
Girsén, Otto (2017)Maahanmuutto Suomeen nykyisessä muodossaan on kohtalaisen uusi ilmiö. Maahanmuuton lisääntyessä myös koulujen oppilaista yhä isompi osa ovat kasvaneet elämänsä aikana jossain toisessa kulttuurissa. Tämän tutkielman ... -
Non-native English-speaking teachers of EFL and authenticity in foreign language teaching
Kumpumäki, Iiris (2017) -
University students’ (dis)engagement experiences in synchronous sessions during the COVID-19 pandemic
Oittinen, Tuire; Háhn, Judith; Räisänen, Tiina (Digital Culture & Education, 2022)In the past two years, student engagement in online learning situations has become a mutual concern for educators all over the world. The impact of working in online environments and using video and other communication ... -
Elementary school students' perceptions of non-native English teachers in Finland
Turunen, Sara (2019)Englanti on maailmanlaajuinen kieli, ja kielen syntyperäisiä puhujia on nykyään vähemmän kuin ei-natiiveja kielen puhujia. Englannin kielen opetuksessa ei-natiiveja opettajia on aiemmin arvostettu vähemmän heidän väitetysti ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.