dc.contributor.advisor | Raittila, Raija | |
dc.contributor.author | Berg, Anniina | |
dc.date.accessioned | 2017-06-15T05:00:17Z | |
dc.date.available | 2017-06-15T05:00:17Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1703854 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54507 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen yhteys päiväkotien tilasuunnittelun lähtökohdilla on lapsille suunniteltaviin päiväkotitiloihin. Toisena tavoitteena oli tarkastella sitä, millaisia yhtymäkohtia päiväkotien tilasuunnitteluohjeistusten sekä lasten tilapuheen välillä oli havaittavissa. Tutkimuksen kaksiosainen aineisto muodostui kolmen kaupungin päiväkotien tilasuunnitteluohjeistuksista sekä esiopetusikäisiltä lapsilta kerätyistä haastatteluista. Aineiston analyysiin käytettiin soveltaen laadullista sisällönanalyysiä. Tulkinnallisen otteensa vuoksi tutkimuksessa on vahvasti hermeneuttisia piirteitä. Suunnittelun lähtökohdat ovat yhteydessä siihen, millaiset lapsikuvat päiväkotien tilasuunnitteluohjeistuksissa korostuvat ja millaisia tilatyyppejä lapsille ollaan suunnittelemassa. Lähtökohdat eivät poissulje toisiaan ja niiden painotus vaihtelee suunnitteluprosessin aikana. Päiväkotien tilasuunnittelullisten lähtökohtien muuttuessa muuttuu kuitenkin myös lapsille suunniteltavien tilatyyppien luonne. Keskeisin tämän tutkimuksen anti on havainnollistaa konkreettisesti sitä, millainen vaikutus kulloinkin painotetulla tilasuunnittelun lähtökohdalla on suunnittelussa korostettaviin asioihin. Erilaiset lähtökohdat tulisi tiedostaa tiloja suunniteltaessa, sillä ainoastaan silloin, kun lapsi nähdään suunnittelun lähtökohtana, painottuvat suunnittelussa estetiikkaan sekä lapsen yksilöllisyyteen liittyvät tekijät. Lasten tilapuhetta tarkastellessa juuri estetiikka muodostui keskeisimmäksi lasten esiin nostamaksi seikaksi päiväkotitiloista. Suunnittelun lapsilähtökohtaisuutta voitaisiin vahvistaa lisäämällä lasten osallisuutta päiväkotien suunnitteluprosesseissa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (96 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | Tilasuunnittelu | |
dc.subject.other | suunnittelun lähtökohdat | |
dc.subject.other | tilapuhe | |
dc.subject.other | lapsikuva | |
dc.subject.other | tilatyyppi | |
dc.subject.other | osallisuus | |
dc.title | Lastenko tiloja? : päiväkotien tilasuunnittelun lähtökohtien yhteys tilasuunnittelussa korostuviin tekijöihin | |
dc.title.alternative | Päiväkotien tilasuunnittelun lähtökohtien yhteys tilasuunnittelussa korostuviin tekijöihin | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201706152892 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.date.updated | 2017-06-15T05:00:17Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | tilasuunnittelu | |
dc.subject.yso | tilat | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | lapsuus | |
dc.subject.yso | osallisuus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |