Lastenko tiloja? : päiväkotien tilasuunnittelun lähtökohtien yhteys tilasuunnittelussa korostuviin tekijöihin
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen yhteys päiväkotien tilasuunnittelun lähtökohdilla on lapsille suunniteltaviin päiväkotitiloihin. Toisena tavoitteena oli tarkastella sitä, millaisia yhtymäkohtia päiväkotien tilasuunnitteluohjeistusten sekä lasten tilapuheen välillä oli havaittavissa. Tutkimuksen kaksiosainen aineisto muodostui kolmen kaupungin päiväkotien tilasuunnitteluohjeistuksista sekä esiopetusikäisiltä lapsilta kerätyistä haastatteluista. Aineiston analyysiin käytettiin soveltaen laadullista sisällönanalyysiä. Tulkinnallisen otteensa vuoksi tutkimuksessa on vahvasti hermeneuttisia piirteitä. Suunnittelun lähtökohdat ovat yhteydessä siihen, millaiset lapsikuvat päiväkotien tilasuunnitteluohjeistuksissa korostuvat ja millaisia tilatyyppejä lapsille ollaan suunnittelemassa. Lähtökohdat eivät poissulje toisiaan ja niiden painotus vaihtelee suunnitteluprosessin aikana. Päiväkotien tilasuunnittelullisten lähtökohtien muuttuessa muuttuu kuitenkin myös lapsille suunniteltavien tilatyyppien luonne. Keskeisin tämän tutkimuksen anti on havainnollistaa konkreettisesti sitä, millainen vaikutus kulloinkin painotetulla tilasuunnittelun lähtökohdalla on suunnittelussa korostettaviin asioihin. Erilaiset lähtökohdat tulisi tiedostaa tiloja suunniteltaessa, sillä ainoastaan silloin, kun lapsi nähdään suunnittelun lähtökohtana, painottuvat suunnittelussa estetiikkaan sekä lapsen yksilöllisyyteen liittyvät tekijät. Lasten tilapuhetta tarkastellessa juuri estetiikka muodostui keskeisimmäksi lasten esiin nostamaksi seikaksi päiväkotitiloista. Suunnittelun lapsilähtökohtaisuutta voitaisiin vahvistaa lisäämällä lasten osallisuutta päiväkotien suunnitteluprosesseissa.
...


Alternative title
Päiväkotien tilasuunnittelun lähtökohtien yhteys tilasuunnittelussa korostuviin tekijöihinKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24534]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Päiväkotien liikuntaolosuhteiden yhteys lasten motorisiin taitoihin
Sääkslahti, Arja; Niemistö , Donna; Nevalainen, Kaisa; Laukkanen, Arto; Korhonen, Elisa; Finni Juutinen, Taija (Liikuntatieteellinen Seura ry, 2019)Lasten fyysisellä ympäristöllä ja liikkumisen mahdollisuuksilla on yhteyttä lasten fyysisen aktiivisuuden kokonaismäärään. Siihen liittyy myös lasten motoristen taitojen taso. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ... -
”Miettii vähäns et mikäs viikonpäivä se on” : lasten kokemuksia varhaiskasvatuksen piirihetkistä
Veikkolainen, Veera (2019)Tällä tutkimuksella on selvitetty lasten omia kokemuksia päiväkotien piirihetkistä. Tutkimuksen lähtökohtina ovat varhaiskasvatuksen ammattilaisten sekä lasten vanhempien keskustelut aiheesta. Aiheesta on keskusteltu ... -
Osallisuus lapsen luovuuden mahdollistajana varhaiskasvatuksen vuorovaikutustilanteissa
Bågman, Marja-Liisa (2019)Osallisuutta, luovuutta ja niiden synteesiä tulisi edistää varhaiskasvatuksessa ja muillakin koulutusasteilla. Tarvitaan kykyä nähdä uusia mahdollisuuksia ja toimia luovalla tavalla. Tämän laadullisen tutkimuksen aineistona ... -
”Yhdessä olemme enemmän kuin yksin” : osallisuuden rakentaminen päiväkodissa
Niemi, Sari (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten osallisuutta rakennetaan eräässä pirkanmaalaisessa päiväkodissa. Tutkimuksessa tarkasteltiin, mitä osallisuuden toteutuminen edellyttää ja miten se päiväkodissa ilmenee. ...