Varhaiskasvatusopiskelijavanhempien käsityksiä sukupuolesta ja sukupuolirooleista
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä varhaiskas-vatusopiskelijavanhemmilla on sukupuolesta ja sukupuolirooleista. Lisäksi tutkimus tarkastelee, vaikuttavatko nämä käsitykset leikki-, lelu- ja vaatevalintoihin ja lasten sukupuolirooleihin.
Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää varhaiskasvatusopiskelijavanhempaa. Äitejä oli kolme, isiä yksi. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluna hyödyntäen puolistrukturoitua haastattelumenetelmää. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tuloksista selvisi, että vanhempien käsitysten mukaan sukupuoli jakaa ihmiset johonkin sukupuolikategoriaan, mutta sukupuoli ei saa estää ihmistä millään tavalla. Sukupuoliroolit nähtiin ulkopuolisen tahon määrittäminä ja niiden koettiin määrittävän naisten ja miesten käyttäytymistä. Lasten leikki-, lelu- ja vaatevalintoihin vaikuttivat lapsilähtöiset ja aikuislähtöiset syyt. Perin-teisistä ja vanhempien omista sukupuolikäsityksistä poikkeavat roolit, leikit, lelut ja vaatteet koettiin pääasiassa hyväksyttäviksi, mutta pojan feminiinisyys ja lasten stereotyyppiset sukupuolikäsitykset koettiin ei-hyväksyttäviksi.
Vanhempien käsitysten mukaan sukupuoli on vapaa eikä se saa rajoittaa lasta. Lasten lelut ja vaatteet olivat sukupuolen mukaisia, mutta vanhempien sukupuolikäsitykset eivät vaikuttaneet suoraan valintoihin. Vaikka vanhempi-en käsitykset rajoittavat joissain tapauksissa lasta, pääasiallisesti lapsen yksilöllisyyttä halutaan kunnioittaa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yksilöitä sukupuolesta riippumatta : opinto-ohjaajien käsityksiä tyttöjen ja poikien ohjaamisesta ja sukupuolisensitiivisen ohjauksen toteutumisesta yläkoulussa
Ruusunen, Virve (2014)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia yläkoulun opinto-ohjaajien käsityksiä siitä, vaikuttaako ohjattavan sukupuoli heidän suhtautumiseensa ohjattaviin, sekä opinto-ohjaajan käsityksiä tyttöjen ja poikien ohjaamisesta. ... -
Who Dares to Wear Trousers? Adoption of a New Fashion by Finnish Women 1920–1980
Turunen, Arja (Open Library of the Humanities, 2021)Trousers have traditionally been men’s clothing that women have not been allowed to wear. In this article, I study the history of women’s wearing of trousers in the twentieth-century Finnish context by analysing women’s ... -
“I feel many contradictory emotions” : Finnish mothers' discursive struggles with motherhood
Raudasoja, Mirjam; Sorkkila, Matilda; Laitila, Aarno; Aunola, Kaisa (Wiley, 2022)Objective The aim of the study was to facilitate the understanding and interpretation of multiple aspects of working with mothers by examining Finnish mothers' mothering discourses and the interplay among these ... -
Veliveikkoset ja voimahenkilöt : opettajien käsityksiä sukupuolittavan oppituntipuheen merkityksistä opetuksessa
Marttila, Pauliina; Snicker, Lotta (2022)Opettajien oppituntipuhe ja sukupuolijäsennykset opetuksessa vaikuttavat tasa-arvon toteutumiseen koulussa sekä muokkaavat oppilaisiin kohdistuvia oletuksia ja mahdollisuuksia. Tässä tutkimuksessa tarkastelemme luokanopettajien ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.