Jyväskylän yliopisto | JYX-julkaisuarkisto

  • suomi  | Anna palautetta |
    • suomi
    • English
 
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä aineisto 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > Näytä aineisto

Veliveikkoset ja voimahenkilöt : opettajien käsityksiä sukupuolittavan oppituntipuheen merkityksistä opetuksessa

Thumbnail
Katso/Avaa
703.6 Kb

Lataukset:  
Show download detailsHide download details  
Tekijät
Marttila, Pauliina |
Snicker, Lotta
Päivämäärä
2022
Oppiaine
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.

 
Opettajien oppituntipuhe ja sukupuolijäsennykset opetuksessa vaikuttavat tasa-arvon toteutumiseen koulussa sekä muokkaavat oppilaisiin kohdistuvia oletuksia ja mahdollisuuksia. Tässä tutkimuksessa tarkastelemme luokanopettajien käsityksiä sukupuolittavasta oppituntipuheesta. Lisäksi selvitämme, ilmeneekö sukupuolittavaa oppituntipuhetta tuntien aikana, ja jos ilmenee, millaista se on. Tutkimus toteutettiin kahdessa sisäsuomalaisessa koulussa. Tutkimuskohteena ovat luokanopettajat, joita tutkimukseen osallistui yhteensä viisi (n = 5). Tutkimus on laadullinen, ja sen aineisto koostuu opettajahaastatteluista sekä oppitunneilta kerätystä havainnointiaineistosta. Tutkimuksen ohjaavana tieteenfilosofiana on fenomenografia, sillä tutkimuskohteena on opettajien luomat käsitykset sukupuolittavasta oppituntipuheesta. Tutkimuksen viitekehys oli fenomenografinen ja aineiston analyysitapana toimi sisällönanalyysi. Tutkimustuloksista selviää, että jokainen tutkittava opettaja tuotti sukupuolittavaa oppituntipuhetta. Opettajat käsittivät sukupuolittavan oppituntipuheen sisältävän erilaisia sukupuoleen liitettäviä oletuksia ja termejä. Suurin osa opettajista koki sukupuolineutraalin oppituntipuheen tärkeäksi, jotta ennakkoluulot ja erityisesti stereotypiat eivät välittyisi oppilaille. Kaikki tutkittavat korostivat sukupuolisensitiivisen puheen merkitystä. Yleisesti sukupuolittavan puheen vaikutus yksittäiseen oppilaaseen nähtiin merkittävänä ja vaikutus ryhmään vähäisenä. ...
Asiasanat
oppituntipuhe sukupuolineutraalius luokanopettajat sukupuoli stereotypiat tasa-arvo opettajat sukupuoliroolit sukupuolisensitiivisyys käsitykset
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206073135

Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedot
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [25559]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.

  • "Pienten tyttöjen kuuluu näkyä mutta ei kuulua" : tapaustutkimus luokanopettajan oppilaille lukemista lastenkirjoista sukupuolisensitiivisyyden näkökulmasta 

    Sankari, Satu (2016)
  • Tapaustutkimus sukupuolitietoisesta kasvatuksesta peruskoulun viidennen luokan musiikinopetuksessa 

    Pitkänen, Anniina (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sukupuolitietoinen kasvatus näkyy ja miten sukupuolten tasa-arvo toteutuu peruskoulun viidennen luokan musiikintunneilla. Aihetta oli tärkeää tutkia, koska musiikissa ...
  • Einstellungen der Lehrer und Schüler zum Sprachlernen und zur Sprachbewertung hinsichtlich des Geschlechts 

    Nykänen, Elli-Noora (2017)
    Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää opettajien ja heidän oppilaidensa käsityksiä sukupuolen ilmenemisestä ja vaikutuksesta kielten, ja varsinkin saksan, tunneilla. Tarkastelun kohteena oli myös sukupuolen mahdollinen ...
  • Yksilöitä sukupuolesta riippumatta : opinto-ohjaajien käsityksiä tyttöjen ja poikien ohjaamisesta ja sukupuolisensitiivisen ohjauksen toteutumisesta yläkoulussa 

    Ruusunen, Virve (2014)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia yläkoulun opinto-ohjaajien käsityksiä siitä, vaikuttaako ohjattavan sukupuoli heidän suhtautumiseensa ohjattaviin, sekä opinto-ohjaajan käsityksiä tyttöjen ja poikien ohjaamisesta. ...
  • Teknistä työtä opettavien naisten kokemuksia ja käsityksiä käsityön sukupuolittuneisuudesta ja stereotypioista 

    Ikonen, Tuomas; Kukila, Jarkko (2015)
    TIIVISTELMÄ Ikonen, Tuomas & Kukila, Jarkko. 2015. Teknistä työtä opettavien naisten kokemuksia ja käsityksiä käsityön sukupuolittuneisuudesta ja stereotypioista. Kasvatustieteen pro-gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. ...
  • Selaa aineistoja
  • Selaa aineistoja
  • Artikkelit
  • E-kirjat
  • Esitelmät ja posterit
  • Historialliset kartat
  • Julkaisusarjat
  • Konferenssit ja seminaarit
  • Lehdet
  • Opinnäytteet
  • Oppimateriaalit
  • Nuotit ja musiikki
  • Tutkimusdata
  • Tutkimusraportit
  • Valokuvat

Selaa

Kaikki aineistotKokoelmaluetteloJulkaisupäivätTekijätAsiasanatJulkaistuLaitosOppiaine

Omat tiedot

Kirjaudu sisään

Tilastot

Tarkastele käyttötilastoja
  • Kuinka julkaista JYXissä?
  • Rinnakkais­tallentaminen
  • Opinnäytteiden julkaisu
  • Väitöskirjojen julkaisu
  • Julkaisupalvelut

Avoin tiede JYU:ssa
 
Tietosuojailmoitus

Saavutettavuusseloste

Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.
Open Science Centre