University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Yksilöitä sukupuolesta riippumatta : opinto-ohjaajien käsityksiä tyttöjen ja poikien ohjaamisesta ja sukupuolisensitiivisen ohjauksen toteutumisesta yläkoulussa

Thumbnail
View/Open
664.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Ruusunen, Virve
Date
2014
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia yläkoulun opinto-ohjaajien käsityksiä siitä, vaikuttaako ohjattavan sukupuoli heidän suhtautumiseensa ohjattaviin, sekä opinto-ohjaajan käsityksiä tyttöjen ja poikien ohjaamisesta. Taustalla on ajatus sukupuolisensitiivisestä ohjauksesta, jossa huomioidaan sukupuolten erot, tunnistetaan sukupuolen aiheuttamat rajoitukset ja uhkat, sekä tunnistetaan omat ennakkokäsitykset. Myös sukupuolten tasa-arvo erilaisissa konteksteissaan on tutkimuksen tärkeä teema. Tutkimukseni on teoriaohjaava laadullinen tutkimus, joka toteutettiin haastattelemalla viittä eri-ikäistä yläkoulun opinto-ohjaajaa, joilla on erilaista työkokemusta. Haastattelumuotona oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin fenomenografista menetelmää, jota käytetään käsitysten tutkimuksessa ja kokemusten eroavaisuuksien arvioinnissa. Tutkimuksessa tuli ilmi, että ohjaajat suhtautuvat ohjattaviin ennen kaikkea yksilöinä. Sukupuolta ei välttämättä tule ajateltua käytännön ohjaustyössä. Ohjaajat kuitenkin luonnehtivat tyttöjä ja poikia hieman eri tavoin. Tyttöjä kuvailtiin useimmiten kilteiksi ja rauhallisiksi, poikia taas villimmiksi ja kinesteettisemmiksi. Tyttöjä pidettiin kypsempinä ja valmiimpina tekemään itsenäisiä päätöksiä. Ohjaajat kokivat kuitenkin sekä tyttöjen että poikien tarvitsevan rohkaisua ja kannustusta. Nuorten tekemiin valintoihin vaikuttivat muun muassa vanhempien ja opinto-ohjaajien ajatukset ja asenteet sekä vertaisryhmä eli kaverit. Suurin osa nuorista teki omalle sukupuolelleen tyypillisiä ammattivalintoja, vain lukioon hakeutuminen katsottiin sukupuolesta riippumattomaksi. Suurin osa ohjaajista ei erityisesti rohkaissut nuorta omalle sukupuolelleen epätyypillisiin valintoihin, mutta tuki nuorta, jos hänellä oli tällaisia suunnitelmia. Opinto-ohjaajat kokivat sukupuolten tasa-arvon toteutuvan koulumaailmassa melko hyvin, samoin kuin jatko-opintovalinnoissa. Jatko-opintojen suhteen opinto-ohjaajat olivat huolissaan erityisesti poikien suoriutumisesta, mutta toisaalta soveltuvuuskokeet koettiin heille hyödyllisiksi. Työelämässä sen sijaan epätasa-arvo oli haastattelujen perusteella yleistä, ja etenkin palkkaus koettiin epätasa-arvoiseksi. Myös työmarkkinoiden segregaatio eli jakautuminen miesten ja naisten aloihin koettiin ongelmallisena. Sukupuolisensitiivinen ohjaus toteutuu siis ainakin osittain, mutta sukupuolikysymyksiin tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Opinto-ohjaajat voisivat myös aktiivisemmin kannustaa nuorta epätyypillisiin valintoihin. Näin voitaisiin edistää sukupuolten segregaation purkamista koulutuksessa, työmarkkinoilla ja koko yhteiskunnassa. ...
Alternative title
Opinto-ohjaajien käsityksiä tyttöjen ja poikien ohjaamisesta ja sukupuolisensitiivisen ohjauksen toteutumisesta yläkoulussa
Keywords
opinto-ohjaus yläkoulu sukupuoli tasa-arvo sukupuolisensitiivisyys ohjaus tytöt pojat (ikäryhmät) pojat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201412103460

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Muutoksista mahdollisuuksiin : ohjauksen uutta identiteettia etsimässä 

    Nissilä, Pia; Varis, Eija; Parkkinen, Juha; Puukari, Sakari; Lairio, Marjatta; Puukari, Sauli (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2001)
  • Peruskoulusta toiselle asteelle -nivelvaihe Espoossa : opinto-ohjaajien ja opiskelijoiden näkemyksiä nivelvaiheen ohjauksen nykytilasta 

    Kettunen, Sisko-Liisa (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2005)
  • "Tää eettisyys on jo niinku opon työn ytimessä" : opinto-ohjaajien käsityksiä ohjaustyön eettisistä ristiriidoista 

    Jaakonaho, Kaisa; Manninen, Merja (2019)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä erilaisista tavoista, joilla opinto-ohjaajat käsittävät ohjaustyön eettiset ristiriidat ja miten he ovat niitä ratkaisseet. Tuomalla esille käsityksiä haluamme nostaa ...
  • Opinto-ohjaajien käsityksiä tunteista ja tunnetaidoista ohjaustyössä 

    Jortikka, Heini (2020)
    Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää opinto-ohjaajien käsityksiä tunteiden ja tunnetaitojen merkityksestä ohjaustyössä. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa siitä, millaisia tunteita ohjaajat työssään ...
  • Opinto-ohjaajien käsityksiä voimaantumisesta ohjauksessa 

    Haajanen, Laura; Sällström, Ada (2021)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opinto-ohjaajien käsityksiä voimaantumisesta ohjauksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä niistä erilaisista tavoista, joilla opinto-ohjaajat käsittävät voimaantumisen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre