YouTube ja videot: arkea, huumoria vai asiaa?
Johansson, M. (2017). YouTube ja videot: arkea, huumoria vai asiaa?. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 10.5.2017 (Toukokuu). Retrieved from http://www.kieliverkosto.fi/article/youtube-ja-videot-arkea-huumoria-vai-asiaa/
Published in
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaAuthors
Date
20172017
Copyright
© Kieliverkosto ja kirjoittajat
YouTube mielletään usein tavallisten ihmisten tekemien videoiden aarreaitaksi. Nuoret tubettajat ovat suosittuja videoiden sisällöntuottajia kertoessaan videoissa omista arkisista kokemuksistaan ja muista elämänpiiriinsä liittyvistä tapahtumista. Todellisuudessa YouTuben videot eivät kuitenkaan ole yhtenäinen lajityyppi, ja usein videot olla ammattimaisesti tuotettuja. Videot edellyttävät vaativat medialukutaitoa, joka auttaa tunnistamaan niiden kielelliset ja visuaaliset tavat ilmaista asioita. Videoita löytyy monilla eri kielillä ja monista aiheista ja kiinnostuksen kohteista. Kielenopiskelun kannalta ne tarjoavat ehtymättömän lähteen autenttista materiaalia.
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Search the Publication Forum
1799-0181
Original source
http://www.kieliverkosto.fi/article/youtube-ja-videot-arkea-huumoria-vai-asiaa/Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Saako limasta otetta?
Kosonen, Heidi; Ylönen, Susanne (Westermarck-seura, 2020)Lima nousi 2010-luvun lopussa jälleen lastenkulttuuriseksi hitiksi, tällä kertaa kotona itse tehtävässä muodossa. Oppia liman valmistamiseen ja käyttöön voi hakea esimerkiksi miljoonista YouTube-videoista. Limavideoita on ... -
”Olisi törkeääkin, jos lapset ovat somessa, eikä kukaan tuottaisi heille laadukasta sisältöä.” : mediaympäristön mahdollisuudet lasten uutisten tuottamisessa lasten uutisten tekijöiden näkökulmasta
Mäkilä, Pi (2022)Lapsille suunnattujen uutissisältöjen määrä on kasvanut Suomessa viime vuosina. Vuodesta 1944 ilmestyneen aikakauslehti Koululaisen rinnalla ovat nousseet viime vuosina sekä Apu Junior, HS Lasten uutiset, HBL Junior että ... -
Buffalaxed Super-diversity: Representations of the Other on YouTube
Leppänen, Sirpa; Häkkinen, Ari (UNESCO, 2013) -
Lapset YouTubessa : 6.-luokkalaiset tubettajuutta ja kaupallista yhteistyötä tarkastelemassa
Teinonen, Johanna; Seppänen, Viivi (2020)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miksi 6.-luokkalaiset katsovat YouTubea ja millaisena he käsittävät tubettajuuden. Tutkimme myös, miten lapset pystyvät tunnistamaan ja tulkitsemaan vaikuttamisen keinoja ... -
Hashtagin kaappaaminen Twitterissä : huumoria, kritiikkiä ja huutelua
Virolainen, Mia (2016)Sosiaalinen media tuo organisaatiot ja yleisöt yhteiselle areenalle, jossa organisaatioiden on keksittävä uusia tapoja saadakseen yleisöjen huomion sekä pitääkseen viestinsä pinnalla ja jossa yleisöillä on mahdollisuus ...