Show simple item record

dc.contributor.advisorPuolimatka Tapio
dc.contributor.authorSihvo, Minna
dc.date.accessioned2017-06-05T18:06:36Z
dc.date.available2017-06-05T18:06:36Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1702999
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54302
dc.description.abstractTässä laadullisessa tutkimuksessa tarkastellaan ensiapukurssia aikuisen myönteisenä oppimiskokemuksena. Tavoitteena oli selvittää, millaisista teki-jöistä aikuisen ensiavun oppijan myönteinen oppimiskokemus koostuu yli 20–vuotiaiden ensiapukurssilaisten mielestä Suomen Punaisen Ristin ensiapu-kursseilla. Myönteisiä kokemuksia tarkastelemalla pyrin löytämään yhteisiä tekijöitä opetukseen, joita ensiavun- ja terveystiedon kouluttajat voivat hyö-dyntää omassa työssään. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on koke-muksellinen oppiminen. Aineisto kerättiin syksyn 2016 sekä kevään 2017 aika-na pidetyiltä Suomen Punaisen Ristin ensiapukursseilta. Aineisto koostuu kahdesta parihaastattelusta, yhdestä yksilöhaastattelusta sekä 44 kirjoitelmasta (n=49). Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen perusteella myönteisinä oppimiskokemuksina tuotiin esiin toimivaan vuorovaikutukseen sekä toiminnallisuuteen liittyviä tekijöitä. Yksi-lölliset kokemukset tulivat esiin monin eri tavoin. Myönteisiä kokemuksia ku-vattiin esimerkiksi muistamisen, tunteiden, ajatusten, motivaation sekä elä-mänkokemuksen kautta. Toimiva vuorovaikutus ensiapukurssilla tuotiin esiin oppimiselle avoimena ja sallivana ilmapiirinä sekä hyvänä vuorovaikutuksena kurssilaisten, koko oppimisryhmän ja kouluttajan kesken. Toiminnallisuus ensiaputaitojen harjoittamisessa oli vahvasti esillä kaikkien tutkittavien vas-tauksissa. Jokainen tutkittava korosti käytännön harjoittelua sekä itse tekemistä ja pohdintaa myönteisenä tekijänä omassa oppimisessa. Kokemuksellinen oppiminen, vuorovaikutus, dialogi, toimin-nallisuus, ensiapufi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (109 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherKokemuksellinen oppiminen
dc.subject.othervuorovaikutus
dc.subject.otherdialogi
dc.subject.othertoiminnallisuus
dc.subject.otherensiapu
dc.titleEnsiapukurssi aikuisen oppijan myönteisenä oppimiskokemuksena
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201706052680
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineAdult Educationen
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.date.updated2017-06-05T18:06:36Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysokokemusoppiminen
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysodialogi
dc.subject.ysotoiminnallisuus
dc.subject.ysoensiapu
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright