dc.contributor.advisor | Puolimatka Tapio | |
dc.contributor.author | Sihvo, Minna | |
dc.date.accessioned | 2017-06-05T18:06:36Z | |
dc.date.available | 2017-06-05T18:06:36Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1702999 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54302 | |
dc.description.abstract | Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkastellaan ensiapukurssia aikuisen myönteisenä oppimiskokemuksena. Tavoitteena oli selvittää, millaisista teki-jöistä aikuisen ensiavun oppijan myönteinen oppimiskokemus koostuu yli 20–vuotiaiden ensiapukurssilaisten mielestä Suomen Punaisen Ristin ensiapu-kursseilla. Myönteisiä kokemuksia tarkastelemalla pyrin löytämään yhteisiä tekijöitä opetukseen, joita ensiavun- ja terveystiedon kouluttajat voivat hyö-dyntää omassa työssään. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on koke-muksellinen oppiminen. Aineisto kerättiin syksyn 2016 sekä kevään 2017 aika-na pidetyiltä Suomen Punaisen Ristin ensiapukursseilta. Aineisto koostuu kahdesta parihaastattelusta, yhdestä yksilöhaastattelusta sekä 44 kirjoitelmasta (n=49). Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen perusteella myönteisinä oppimiskokemuksina tuotiin esiin toimivaan vuorovaikutukseen sekä toiminnallisuuteen liittyviä tekijöitä. Yksi-lölliset kokemukset tulivat esiin monin eri tavoin. Myönteisiä kokemuksia ku-vattiin esimerkiksi muistamisen, tunteiden, ajatusten, motivaation sekä elä-mänkokemuksen kautta. Toimiva vuorovaikutus ensiapukurssilla tuotiin esiin oppimiselle avoimena ja sallivana ilmapiirinä sekä hyvänä vuorovaikutuksena kurssilaisten, koko oppimisryhmän ja kouluttajan kesken. Toiminnallisuus ensiaputaitojen harjoittamisessa oli vahvasti esillä kaikkien tutkittavien vas-tauksissa. Jokainen tutkittava korosti käytännön harjoittelua sekä itse tekemistä ja pohdintaa myönteisenä tekijänä omassa oppimisessa.
Kokemuksellinen oppiminen, vuorovaikutus, dialogi, toimin-nallisuus, ensiapu | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (109 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Kokemuksellinen oppiminen | |
dc.subject.other | vuorovaikutus | |
dc.subject.other | dialogi | |
dc.subject.other | toiminnallisuus | |
dc.subject.other | ensiapu | |
dc.title | Ensiapukurssi aikuisen oppijan myönteisenä oppimiskokemuksena | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201706052680 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Adult Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Aikuiskasvatus | fi |
dc.date.updated | 2017-06-05T18:06:36Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | kokemusoppiminen | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | dialogi | |
dc.subject.yso | toiminnallisuus | |
dc.subject.yso | ensiapu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |