University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Lisensiaatintyöt
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Lisensiaatintyöt > View Item

Ensimmäiset elämykset : musiikkiin integroitu taidekasvatus osana vauvaperheiden elämää

Thumbnail
View/Open
4.0 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Pantsu, Leena
Date
2010
Discipline
MusiikkikasvatusMusic Education

 
Tutkimus kohdistuu vauvan ja vanhemman ensimmäisiin yhteisiin musiikki- ja taidekokemuksiin. Laadullinen toimintatutkimus käsittelee neljää eri tapaa toteuttaa musiikin ja muiden taideaineiden integraatiota vauvan ensimmäisen elinvuoden aikana. Kaikkien neljän toimintatapauksen yhteisenä perustekijänä on musiikki, johon liitetään muita taideaineita: tanssia/ liikettä, kuvallista ilmaisua sekä sanataidetta. Tutkimuksen kohderyhminä olivat vauvat ja –vanhemmat Mannerheimin Lastensuojeluliiton, Jyväskylän kaupungin Kulttuuriaitan ja Jyväskylän ammattikorkeakoulun Muskaristudion yllä pitämissä toimintaryhmissä. Näiden lisäksi tarkasteltiin myös vauvaperheille suunnattuja monitaiteellisia esityksiä. Aineistoni analyysiin olen soveltanut Grounded theory-lähestymistapaan liittyvää kolmivaiheista koodausmenetelmää: avointa-, aksiaalista – ja selektiivistä eli valikoivaa koodausta. Koodausaineisto perustuu omiin päiväkirjamerkintöihin sekä osallistujilta saatuihin suullisiin ja kirjallisiin palautteisiin. Tutkimukseni ensimmäisessä analyysivaiheessa muodostui viisi tavoitekategoriaa: vauvan kokonaisvaltaisen kehityksen tukeminen, vauvan ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen sekä yhteistoiminnallisuuden tukeminen, positiivisen esteettisen kokemuksen ja elämyksen tuottaminen, musiikillisen ja taiteellisen kehityksen tukeminen sekä vanhempien motivoiminen ja rohkaiseminen musiikkiin ja muihin taiteisiin. Nämä tekijät ovat perustana muodostamalleni praktiselle mallille n:o 1. Toisessa analyysivaiheessa tarkasteltiin viiden tavoitekategorian suhdetta kausaalisiin ehtoihin, kontekstiin eli em. toiminnoissa esiin tulleisiin tekijöihin. Tämän avulla sain tarvittavaa aineistoa kolmannen vaiheen koodaukselle, jolla pyrin löytämään viidelle tavoitekategorialle yhteisen, yhdistävän nimittäjän. Nostin aineistosta yhden keskeisen ilmiön integroidun taidekasvatuksen ydinkategoriaksi: Taide on elämän keskellä - hyvinvointia ja luovaa voimaa musiikista ja muista taiteista – periaatteen, joka perustuu Deweyn holistiseen ja toiminnalliseen kokemuskäsitykseen. Tähän ajatukseen perustuen muodostin vauvoille ja vanhemmille suunnatun musiikkiin integroidun taidekasvatuksen ikävaiheittain etenevän praktisen mallin n:o2, jossa sovellan Puurulan mallia taidekasvatuksen integrointitavoista varhaiskasvatuksessa. Muodostamassani mallissa ensimmäiseen vaiheeseen kuuluu ”Prenataalinen musiikillinen orientaatio”, toiseen vaiheeseen: ”Primaarin integroinnin vaihe (0 – 3 kk ikäiset vauvat)” ja kolmantena vaiheena on tutkimukseni merkittävin osio: ”Pedagogisen ryhmätoiminnan ja primaarin integroinnin vaihe (3 – 12 kk:n ikäiset vauvat).” Musiikkiin integroitu taidekasvatus tukee perheiden hyvinvointia. Oman kulttuurin sisäistäminen ja taiteen kokeminen normaalina osana arkielämää antaa kaikille voimavaroja hyviä ja huonoja päiviä varten. ...
Alternative title
Musiikkiin integroitu taidekasvatus osana vauvaperheiden elämää
Keywords
vauvan ja vanhemman vuorovaikutus kokemuksellinen oppiminen Kvalitatiivinen tutkimus musiikki musiikkikasvatus taidekasvatus vauvat kehitys vanhemmat vuorovaikutus kokemusoppiminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201011113079

Metadata
Show full item record
Collections
  • Lisensiaatintyöt [489]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Vauvan vuorovaikutuksen kehittyminen musiikkitoiminnan keinoin 

    Johansson, Marjut (2021)
    Tutkielmassa tutkittiin musiikin vaikutusta vauvan vuorovaikuttamiseen. Tutkimuskysymykseksi asetettiin seuraava: Miten tukea vanhempana vauvan vuorovaikuttamista ja yhteyteen pääsemistä musiikin avulla? Tutkimus toteutui ...
  • Varhaisiän musiikkikasvatuksen potentiaalit äidin ja vauvan varhaisessa vuorovaikutussuhteessa 

    Kaipiainen, Marjo (2007)
  • The belly-button chord : connections of pre- and postnatal music education with early mother-child interaction 

    Marjanen, Kaarina (University of Jyväskylä, 2009)
     
  • Elämyksellisiä kohtaamisia taiteiden äärellä : varhaisiän taidekasvatus vauvaperheiden hyvinvoinnin tukena 

    Kujansuu, Nora; Lahti, Sanna (2019)
    Tutkielmassa käsitellään vauvan ja vanhemman yhteisiä kokemuksia taiteiden parissa ja varhaisiän taidekasvatuksen vaikutuksia vauvaperheiden hyvinvointiin. Tavoitteena on selvittää, tarjoaako varhaisiän taidekasvatus ...
  • Koulu taiteelliseen luovuuteen rohkaisevana ympäristönä : tapaustutkimus Uponnut kaupunki -koululaisprojektista 

    Leppänen, Susanna (2020)
    Tässä laadullisessa tapaustutkimuksessa tarkastellaan luovuutta ja taiteellista oppimisprosessia lukuvuonna 2019-2020 toteutetussa Uponnut kaupunki -koululaisprojektissa. Tutkimuksen aineistona on neljän projektiin ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre