Koulu taiteelliseen luovuuteen rohkaisevana ympäristönä : tapaustutkimus Uponnut kaupunki -koululaisprojektista

Abstract
Tässä laadullisessa tapaustutkimuksessa tarkastellaan luovuutta ja taiteellista oppimisprosessia lukuvuonna 2019-2020 toteutetussa Uponnut kaupunki -koululaisprojektissa. Tutkimuksen aineistona on neljän projektiin osallistuneen opettajan asiantuntijahaastattelut. Tutkimuksen aineisto käsiteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla ja sitä tarkasteltiin autoetnografisesti projektin sisäisestä tutkijapositiosta käsin. Tutkimuksen mukaan tässä projektissa ja koulun taidetoiminnassa oppilaalla, opettajalla ja ryhmällä on kullakin oma, merkittävä roolinsa, jolla ne vaikuttavat toisiinsa sekä siihen, kuinka taiteelliseen luovuuteen rohkaiseminen kouluympäristössä toteutuu. Tutkimuksessa avataan erityisesti lapsilähtöisen, vapaan itseilmaisun sekä motivaation merkitystä kouluympäristössä edistettävän taiteellisen luovuuden suhteen ja pohditaan taidekasvatuksen roolia sosiaalisessa kontekstissa.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006094047Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share