Varhaiskasvatuksen laatu suomalaisten ja portugalilaisten lastentarhanopettajien näkökulmasta : Q-menetelmällinen tutkimus
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan suomalaisten ja portugalilaisten
lastentarhanopettajien näkökulmia varhaiskasvatuksen laadusta. Kasvatusta ei
koskaan toteuteta tyhjiössä vaan se luodaan vallitsevan kulttuurin ja siinä
toimivien yksilöiden kesken. Toimintaperiaatteet ja käytännöt ovat ajallisesti,
paikallisesti ja sosiaalisesti rakentuneita, jolloin niin varhaiskasvatus kuin sen
laadun määritelmätkin vaihtelevat eri kulttuureissa. Tarkastelemalla
rinnakkain eri kulttuureja on mahdollista päästä lähemmäksi sitä, mitä kunkin
maan varhaiskasvatus on ytimeltään.
Tutkimus toteutettiin Q-menetelmää käyttäen ja tutkimusjoukkona oli 24
suomalaista ja 25 portugalilaista lastentarhanopettajaa. Suomessa aineisto
kerättiin neljästä eri kunnasta tai kaupungista kesän 2016 aikana ja portugalissa
syksyn 2016 ja kevään 2017 aikana. Aineistonkeruutilanteessa
lastentarhanopettajat lajittelivat 69 varhaiskasvatuksen laatuun liittyvää
väittämää jakaumalle vähemmän tärkeä - neutraali - erittäin tärkeä. Lisäksi
suomalaiset lastentarhanopettajat perustelivat valintojaan ja vastasivat
lisäkysymyksiin. Tutkimusaineistona olivat väittämät jakaumalle sijoitettuna
sekä suomalaisten lastentarhanopettajien puhe litteroituna. Väittämien
lajitteluiden pohjalta tehtiin pääkomponenttianalyysi ja suomalaisten
lastentarhanopettajien puhetta käytettiin tulkinnan syventämiseen.
Tulokset osoittivat, että suomalaisten ja portugalilaisten
lastentarhanopettajien laatunäkökulmissa on eroja. Suomalaiset
lastentarhanopettajat jakavat yhtenäisen näkökulman varhaiskasvatuksen
laadusta. Näkökulmassa korostetaan tunne- ja vuorovaikutusilmapiiriä, jossa
lapsen kohtaamista ja kunnioitusta pidetään tärkeämpänä kuin tiloja,
materiaaleja tai yksittäisiä oppimistoimintoja. Portugalilaisten
lastentarhanopettajien näkökulmat varhaiskasvatuksen laadusta ovat taas
moninaisempia ja niitä kuvaamaan löydettiin neljä näkökulmaa. Ensimmäisessä
näkökulmassa korostuvat lämmin ja kunnioittava suhtautuminen lapseen,
toisessa yksilöllinen keskustelu ja vuorovaikutus, kolmannessa turvallisuus ja
neljännessä sosiaaliset taidot sekä kielelliset toiminnot.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että painotukset siitä, mitä
lastentarhanopettajat pitävät varhaiskasvatuksen laadun kannalta tärkeänä,
vaihtelevat maakohtaisesti ja maan sisäisestikin. Tällöin laatua on mahdotonta
määritellä universaalisti yhdellä kaiken kattavalla tavalla. Suomalaisten
lastentarhanopettajien näkökulman voidaan kuitenkin ajatella olevan
yhdenlainen tiettyyn kulttuuriin sidottu laadun määritelmä, sillä
lastentarhanopettajien arvopohja on hyvin yhtenäinen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lapsen omaehtoinen leikki : lastentarhanopettajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien arvioimana
Janatuinen, Päivi (2015)Janatuinen, Päivi. LAPSEN OMAEHTOINEN LEIKKI – LASTENTARHANOPETTAJIEN JA VARHAISKASVATUKSEN ERITYISOPETTAJIEN ARVIOIMANA. Erityispedagogiikan pro gradu –tutkimus. Kevätlukukausi 2015. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän ... -
“Lapsissa on tulevaisuus” : varhaiskasvatus ja lastentarhanopettajien yliopistokoulutus äitien näkökulmasta
Eskeli, Ella; Hakkarainen, Jenni (2018)Varhaiskasvatus on viime aikoina ollut vahvasti esillä mediassa. Tämä on herättänyt julkista keskustelua, jossa lastentarhanopettajien koulutusta ja ammattia koskeva arvostuksen puute on ollut ilmiönä toistuva. Tässä ... -
Psykososiaalisen työympäristön yhteys varhaiskasvatuksen laatuun varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta
Mustalahti, Laura; Moisio, Hennariina (2020)Tässä tutkielmassa tarkastellaan psykososiaalisen työympäristön yhteyttä varhaiskasvatuksen laatuun varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Tutkielmamme keskittyy varhaiskasvatuksen työoloihin ja laatuun. Tutkimus ... -
Huoltajien kanssa tehtävän kasvatusyhteistyön haasteet konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkökulmasta
Mikkonen, Anssi (2020)Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin kvantitatiivisilla menetelmillä sitä, missä määrin erilaiset tekijät vaikeuttavat huoltajien kanssa tehtävää kasvatusyhteistyötä konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien ... -
"Minäkö asiantuntija?" : varhaiskasvatuksen asiantuntijan merkitysperspektiivin ja identiteetin rakentuminen
Kupila, Päivi (Jyväskylän yliopisto, 2007)Varhaiskasvatuksen opiskelijat kehittävät asiantuntijuuttaan monipuolisesti, yksilöllisesti ja erilaisesti. Yhteiskunnallisesti suuntautunut opiskelija painottaa asiantuntijan yhteiskunnallista vaikuttamista ja tehtäväänsä ...