Opettajien kokemuksia oppilaiden itsesäätelytaidoista ja niiden tukemisesta ensimmäisellä luokalla
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien kokemuksia oppilaiden
itsesäätelytaidoista ja niiden haasteista ensimmäisellä luokalla sekä saada
tietoa opettajien keinoista itsesäätelytaitojen tukemiseen. Aineisto kerättiin haastattelemalla
viittä luokanopettajaa kahdesta eri kaupungista keväällä 2016. Tutkimusmenetelmänä
käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Aineisto analysoitiin
teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että luokanopettajat kokivat oppilaiden itsesäätelyn
haasteiden liittyvän tunteiden säätelyyn, käyttäytymisen säätelyyn,
ryhmässä toimimiseen sekä toiminnanohjaukseen. Opettajien mukaan oppilailla
ilmeni itsesäätely haasteita usein vapaammissa tilanteissa, joissa aikuinen ei ole
valvomassa ja ohjaamassa. Luokanopettajat kertoivat pyrkivänsä tukemaan oppilaiden
itsesäätelytaitoja erilaisin ohjaus- ja tukikeinoin, kuten konkreettisesti
harjoittelemalla, muokkaamalla oppimisympäristöä sekä monialaisen yhteistyön
avulla. Opettajat kokivat roolinsa itsesäätelytaitojen tukemisessa keskeiseksi ensimmäisellä
luokalla.
Saatujen tulosten perusteella pitäisi pohtia, miten kouluyhteisössä voitaisiin
paremmin tukea oppilaiden itsesäätelytaitoja. Tällaisia keinoja voisivat olla
esiopetuksesta kouluun liittyvien siirtymäkäytäntöjen ja monialaisen yhteistyön
kehittäminen sekä opettajien täydennyskoulutus itsesäätelytaitojen kehityksestä
ja sen tukemisen keinoista.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajan antama palaute myönteisen ja kielteisen ilmapiirin oppitunneilla perusopetuksen ensimmäisellä luokalla
Karell, Hanna-Mari; Varis, Laura (2021)Tutkimuksessa tarkasteltiin opettajan antamaa palautetta myönteisen ja kielteisen ilmapiirin oppitunneilla. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, minkälaista suullista palautetta opettaja antaa ensimmäisen luokan oppitunneilla ... -
Opettajan antama palaute ja sen taustalla vaikuttava opettajan stressi ensimmäisen luokan oppitunneilla
Lukinmaa, Meeri; Mulari, Hanna (2021)Pro gradu tutkielmassamme ‘Opettajan antama palaute ja taustalla vaikuttava stressi ensimmäisen luokan oppitunneilla’ tarkastellaan vähän, keskimääräisesti ja paljon stressaantuneiden opettajien antamaa suullista palautetta ... -
Luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla
Korkealaakso, Elina; Posti, Pauliina (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla. Tutkimuksen kohteeksi valikoitui alakoulun toinen luokka, koska ... -
Ensimmäisen luokan opettajien käsityksiä varhennetun englannin opetuksesta
Saarikettu, Sari; Venäläinen, Noora (2020)Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, millaisia käsityksiä ensimmäisen luokan opettajilla on varhennetun englannin opetuksesta. Tavoitteena on kuvata, millaisia toimintatapoja varhennetun kielen opetuksessa käytetään ... -
Ensimmäisen luokan oppilaiden ajatuksia empatiasta ja alkuopettajien näkemyksiä empatiakasvatuksesta
Heiska, Veera; Soikkeli, Mari (2020)Empatian ja yleisesti tunnetaitojen merkitys on tiedostettu aiemmin, mutta niitä on vasta hiljattain tuotu näkyvämmin esiin koulukontekstissa ja yleisessä keskustelussa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.