Yliopisto-opintojen aikainen käsitteellinen muutos opiskelijoiden kuvaamana
Päivämäärä
2017Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia käsitysten muutoksia yliopisto-opiskelijat
kuvaavat tapahtuneen opintojensa aikana. Tutkimuksissa on tähän asti tarkasteltu
yliopisto-opiskelijoiden käsitysten muutosta ulkopuolisen tutkijan arvioimana
kohdistuen tiettyyn, etukäteen valittuun aiheeseen. Tässä tutkimuksessa yliopisto-opiskelijat kuvailivat käsitystensä muutosta vapaasti ilman tarkasti rajattua
aihetta ja perustuen heidän omaan itsearviointiinsa.
Tutkimuksen kohdejoukkona oli Jyväskylän yliopiston ensimmäisen, kolmannen
ja viidennen vuoden opiskelijat vuosina 2013 ja 2015. Aineisto koostui
727 vastauksesta käsitteellistä muutosta koskevaan avoimeen kysymykseen
Opetus, opiskelu ja oppiminen -opiskelijakyselyssä. Laadullista aineistoa tutkittiin
aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Opiskelijat kuvailivat, miten heidän käsityksensä opiskeltavista aiheista olivat
muuttuneet, mihin käsitysten muutokset olivat kohdistuneet ja miten ne olivat
ilmenneet. Näistä kuvauksista muodostettiin kolme luokitusta: käsitteellisen
muutoksen tyypit, käsitteellisen muutoksen kohteet ja käsitteellisen muutoksen
ilmeneminen. Luokitukset ovat limittäisiä ja yhteydessä toisiinsa.
Itsearvioidusta käsitteellisestä muutoksesta ei ole aiemmin tehty tutkimusta.
Opiskelijoiden oma ymmärrys käsitteellisestä muutoksesta noudattaa
monissa kohdin alan tutkijoiden näkemyksiä, mutta opiskelijat esittivät myös
uusia näkökulmia erityisesti käsitteellisen muutoksen ilmenemiseen liittyen. Jatkotutkimusten avulla tuloksia voi hyödyntää opiskelijoiden käsitteellisen muutoksen
tukemiseen ja edistämiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ilmiölähtöinen oppiminen valokeilassa : ymmärryksen rakentaminen ja reflektiivisyys yliopisto-opintojen alkuvaihesssa
Arvaja, Maarit; Sarja, Anneli; Niemi, Kreeta; Pakkanen, Marjatta (Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry ; Koulutuksen tutkimuslaitos, 2020)Tarkastelemme artikkelissamme käsitteellisen ajattelun kehittymistä ilmiölähtöisessä oppimiskontekstissa yliopisto-opintojen alkuvaiheessa. Tutkimuksen kohteena olivat Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden perusopintojen ... -
Opiskelijoiden kokemuksia oppimisen vaikeuksista yliopisto-opintojen aikana
Raunio, Iina (2024)Tämä tutkimus käsittelee yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia oppimisen vaikeuksista, millaisia tuen tarpeita heillä oli ja millaista tukea he olivat saaneet yliopisto-opintojen aikana. Tutkimuksessa selvitetään myös, miten ... -
Englannin kielen luetun ymmärtämisen ja opiskelustrategioiden yhteys yliopisto-opintojen etenemiseen ensimmäisenä ja toisena opiskeluvuotena
Viiliäinen, Milja (2020)Tämän tutkimuksen ensisijaisena tarkoituksena oli selvittää, missä määrin opiskelijan englannin kielen luetun ymmärtäminen ja opiskelustrategiat ennustivat tämän opintopistekertymiä ensimmäisenä ja toisena opiskeluvuotena. ... -
Rinnakkaisopetussuunnitelmasta yhteisöllisyyttä, osaamisen tunnistamista ja käytännön kokemusta yliopisto-opintojen ohessa
Virtanen, Anne; Penttinen, Leena (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2022)Tässä artikkelissa kuvataan suomalaiselle koulutusjärjestelmälle vieraampaa toimintamuotoa, rinnakkaisopintosuunnitelmatoimintaa (extra-curricular activities). Toimintaa pilotoitiin Jyväskylän yliopistossa, jossa sen ... -
Opiskeluaika ja sen käännekohdat yliopisto-opiskelijoiden kuvaamana
Vuorinen, Annaleena (2014)Tutkimuksen tavoitteena oli tehdä näkyväksi opiskeluaikaa yliopistossa opiskelijoiden kokemuksia kuvaamalla. Kiinnostus kohdistui erityisesti kuljettuihin matkoihin ja niihin kokemuksiin, joita opiskelijat pitivät ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.