Opiskelijoiden kokemuksia oppimisen vaikeuksista yliopisto-opintojen aikana
Tämä tutkimus käsittelee yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia oppimisen vaikeuksista, millaisia tuen tarpeita heillä oli ja millaista tukea he olivat saaneet yliopisto-opintojen aikana. Tutkimuksessa selvitetään myös, miten yliopiston tarjoamaa tukea oppimisen vaikeuksia kokeville voitaisiin opiskelijoiden mielestä kehittää. Tähän laadulliseen tutkimukseen osallistui 24 yliopisto-opiskelijaa. Kriteerinä tutkimukseen osallistumiselle oli, että osallistuja koki omaavansa oppimisen vaikeuksia, mutta diagnoosi ei ollut välttämätön. Aineisto kerättiin keväällä 2023 kyselyllä, jossa oli avoimia kysymyksiä oppimisen vaikeuksiin liittyen. Aineiston analysointi tehtiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkittavien opiskelijoiden vastauksissa korostui neljä pääteemaa, jotka kuvasivat heidän tuen tarpeitaan: tuki opintojaksojen suorittamiseen, tuki oppimisen vaikeuksiin, henkinen tuki sekä tuki opintojen hallintaan. Oppimisen vaikeuksiin oli saatu tukea yliopisto-opintojen aikana, mutta tuki ei ollut aina riittävää tai tuen tarpeisiin soveltuvaa. Tukea oli saatu pääasiassa yksilöllisten opintojärjestelyjen kautta, joita olivat esimerkiksi lisäaika tentteihin ja oppimistehtäviin sekä oppimateriaalien saanti etukäteen tarkasteltavaksi. Tutkittavien vastauksissa esitettiin paljon kehitysehdotuksia yliopistossa oppimisen vaikeuksiin tarjottavalle tuelle, ehdotuksia tuli muun muassa tuen saatavuuden parantamiseen ja tuen ammattilaisten lisäämiseen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29427]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yliopisto-opintojen aikainen käsitteellinen muutos opiskelijoiden kuvaamana
Kinnunen, Helena; Lallukka, Elsa (2017)Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia käsitysten muutoksia yliopisto-opiskelijat kuvaavat tapahtuneen opintojensa aikana. Tutkimuksissa on tähän asti tarkasteltu yliopisto-opiskelijoiden käsitysten muutosta ulkopuolisen ... -
Englannin kielen luetun ymmärtämisen ja opiskelustrategioiden yhteys yliopisto-opintojen etenemiseen ensimmäisenä ja toisena opiskeluvuotena
Viiliäinen, Milja (2020)Tämän tutkimuksen ensisijaisena tarkoituksena oli selvittää, missä määrin opiskelijan englannin kielen luetun ymmärtäminen ja opiskelustrategiat ennustivat tämän opintopistekertymiä ensimmäisenä ja toisena opiskeluvuotena. ... -
Tukea, turvaa vai suoritus muiden joukossa? : luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia henkilökohtaisesta opintojen ohjauksesta opintojen aikana
Toivanen, Jenni (2013)TIIVISTELMÄ Toivanen, Jenni. TUKEA, TURVAA VAI SUORITUS MUIDEN JOUKOSSA? Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia henkilökohtaisesta opintojen ohjauksesta opintojen aikana. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän ... -
Lukiomenestyksen ja yliopisto-opintojen aloitushetken iän yhteys yliopisto-opinnoissa menestymiseen ja opintojen etenemiseen : seurantatutkimus
Kallio, Eeva; Utriainen, Jukka; Niilo-Rämä, Mikko; Räikkönen, Eija (Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry; Koulutuksen tutkimuslaitos, 2018)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, missä määrin lukion opintomenestys selittää yliopisto-opinnoissa menestymistä ja opintojen etenemistä. Aineisto muodostui 120:n vuonna 2006 opintonsa aloittaneen liikuntatieteiden tai ... -
”Tää koko APO on ollu kyl särö” : opiskelijoiden kokemuksia Covid-19-pandemian aikana toteutuneesta aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen etätoteutuksesta
Lilli, Sonja; Meronen, Niina (2024)Tässä pro gradu -tutkielmassa on tarkasteltu opiskelijoiden kokemuksia Jyväskylän yliopiston aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen etätoteutuksesta Covid-19-pandemiaa hillitsevien toimenpiteiden aikana v. 2020–2021. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.