dc.contributor.advisor | Kallio, Eeva | |
dc.contributor.advisor | Tynjälä, Päivi | |
dc.contributor.advisor | Puolimatka, Tapio | |
dc.contributor.author | Kinnunen, Helena | |
dc.contributor.author | Lallukka, Elsa | |
dc.date.accessioned | 2017-05-23T20:33:16Z | |
dc.date.available | 2017-05-23T20:33:16Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1702176 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54082 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia käsitysten muutoksia yliopisto-opiskelijat
kuvaavat tapahtuneen opintojensa aikana. Tutkimuksissa on tähän asti tarkasteltu
yliopisto-opiskelijoiden käsitysten muutosta ulkopuolisen tutkijan arvioimana
kohdistuen tiettyyn, etukäteen valittuun aiheeseen. Tässä tutkimuksessa yliopisto-opiskelijat kuvailivat käsitystensä muutosta vapaasti ilman tarkasti rajattua
aihetta ja perustuen heidän omaan itsearviointiinsa.
Tutkimuksen kohdejoukkona oli Jyväskylän yliopiston ensimmäisen, kolmannen
ja viidennen vuoden opiskelijat vuosina 2013 ja 2015. Aineisto koostui
727 vastauksesta käsitteellistä muutosta koskevaan avoimeen kysymykseen
Opetus, opiskelu ja oppiminen -opiskelijakyselyssä. Laadullista aineistoa tutkittiin
aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Opiskelijat kuvailivat, miten heidän käsityksensä opiskeltavista aiheista olivat
muuttuneet, mihin käsitysten muutokset olivat kohdistuneet ja miten ne olivat
ilmenneet. Näistä kuvauksista muodostettiin kolme luokitusta: käsitteellisen
muutoksen tyypit, käsitteellisen muutoksen kohteet ja käsitteellisen muutoksen
ilmeneminen. Luokitukset ovat limittäisiä ja yhteydessä toisiinsa.
Itsearvioidusta käsitteellisestä muutoksesta ei ole aiemmin tehty tutkimusta.
Opiskelijoiden oma ymmärrys käsitteellisestä muutoksesta noudattaa
monissa kohdin alan tutkijoiden näkemyksiä, mutta opiskelijat esittivät myös
uusia näkökulmia erityisesti käsitteellisen muutoksen ilmenemiseen liittyen. Jatkotutkimusten avulla tuloksia voi hyödyntää opiskelijoiden käsitteellisen muutoksen
tukemiseen ja edistämiseen. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (54 sivua) | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | käsitteellinen muutos | |
dc.title | Yliopisto-opintojen aikainen käsitteellinen muutos opiskelijoiden kuvaamana | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201705232474 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu | fi |
dc.type.ontasot | Master's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.date.updated | 2017-05-23T20:33:16Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | itsearviointi | |
dc.subject.yso | korkeakouluopiskelu | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | tieto | |
dc.subject.yso | ajattelu | |