"Lapseni päiväkodissa on pakkopäiväunet" : vanhempien ajatuksia 4–5-vuotiaiden lasten päiväunikäytännöistä päiväkodissa
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena oli selvittää vanhempien kokemuksia lapsensa päiväunien rajoittamisesta päiväkodissa, sekä heidän kokemuksiaan päiväuniin liittyvästä yhteistyöstä päiväkodin henkilöstön kanssa. Lisäksi tavoitteena oli saada tietoa siitä, miten vanhemmat rajoittavat lapsensa päiväunta, ja miten he perustelevat näitä rajoituksia.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin internetin keskustelupalstoilta. Vanhemmat tiesivät osallistuvansa tutkimukseen vastatessaan keskusteluun ja vastauksia saatiin 22. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä, joka pohjautui täysin tutkimuskysymyksiini.
Vanhempien kertomat perustelut lapsensa päiväunen rajoittamiselle olivat hyvin yhtenevät ja ne voitiin jakaa kahteen luokkaan: lapsen iltanukahtamisen vaikeuksilla ja päivärytmin sekoittumisella perusteluun. Vanhemmat siis kokivat, että lapsen nukkumaanmeno viivästyy iltaisin päiväunesta johtuen. Tämän kerrottiin vaikuttavan negatiivisesti myös vanhemman, jopa koko perheen iltaiseen nukkumaanmenoon. Tavat rajoittaa päiväunta painottuivat päiväunen kieltämiseen kokonaan. Osa halusi rajoittaa lapsensa päiväunen kestoa päiväkodin normaalia käytäntöä lyhyemmäksi. Päiväunen rajoittamista perusteltiin pääosin sillä, että vanhemmat kokivat, ettei 4–5-vuotias lapsi tarvitse enää säännöllisiä päiväunia.
Tulosten perusteella vanhempien ja päiväkodin henkilöstön välinen kasvatusyhteistyö ei suju mutkitta päiväuniin liittyvässä yhteistyössä. Tulokset kertovat vanhempien kokevan päiväkodin henkilöstön suhtautuvan usein negatii-visesti päiväunen rajoituspyyntöihin, sekä lapsen päiväunettomuuteen, joten yhteistyötä aiheesta olisi syytä pyrkiä kehittämään yhteisymmärryksen saavuttamiseksi.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vanhempien osallistuminen varhaiskasvatuksessa työntekijöiden näkökulmasta
Rauhala, Marikki (2021)Tässä varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin vanhempien osallistumisen kysymyksiä varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Aihe on ajankohtainen, sillä vanhempien osallisuudesta säädetään suhteellisen ... -
"Se päiväkodin aloitus meni tosi paljon paremmin, kun mitä mä luulin ja oletin. Et varmaan suurin syy oli ne hoitajat, miten mukavia ne oli" : vanhempien kokemuksia pienten lasten varhaiskasvatuksen aloituksesta
Koskela, Laura; Koivu, Eveliina (2019)Laadullinen tutkimuksemme käsittelee vanhempien kokemuksia pienten lasten aloittaessa päiväkodissa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitkä tekijät päiväkodin henkilökunnan toiminnassa lisäsivät ja vähensivät ... -
Tiedon välittämistä vai perhelähtöistä yhteistyötä? : varhaiskasvatuksen henkilökunnan kokemuksia päivittäisestä yhteistyöstä tukea tarvitsevien lasten vanhempien kanssa
Jansson, Salla (2021)Tässä kehittämistutkimuksessa tarkasteltiin merkityksellisiä tekijöitä vanhempien kanssa toteutettavassa päivittäisessä yhteistyössä varhaiskasvatuksen henkilökunnan näkökulmasta. Lisäksi selvitettiin, miten työntekijät ... -
Neuropsykiatrisesti oireilevien lasten vanhempien näkemyksiä yhteistyöstä varhaiskasvatuksessa
Närhi, Jemina (2022)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin neuropsykiatrisesti oireilevien lasten vanhempien näkemyksiä yhteistyöstä varhaiskasvatuksessa. Lisäksi tutkimus pyrki selvittämään, millaisena vanhemmat kokevat oman roolinsa lapsen ... -
"Lapseni kertoi, että tuntuu hyvältä olla juuri sellainen lapsi, kun on" : 5-7-vuotiaiden lasten huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä lasten itsetunnon vahvistamisesta
Tyynelä, Annika; Mäkinen, Minna (2021)Laadullinen tutkimuksemme kertoo 5–7-vuotiaiden lasten huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsityksistä lasten itsetunnon vahvistamisesta. Tarkastelimme huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsitysten eroja ...